Henning Rosenlund og Anne-Marit Wang. Foto: Advokatfirmaet Selmer
Innlegg: Trafikkdata for fremtiden
Den nye vegdata- og trafikkinformasjonsforskriften trådte i kraft 1. april i år og representerer en betydelig utvikling i hvordan data om vei og trafikk skal håndteres i Norge. Forskriften inneholder en rekke nye regler som vil påvirke alle som arbeider med drift og vedlikehold av vei.
Innlegg av:
Partner/advokat Anne-Marit Wang og partner/advokat Henning
Rosenlund i Advokatfirmaet Selmer.
Den nye forskriften erstatter den tidligere
vegdataforskriften fra 2010 og har som formål å sikre oppdatering og økt
innsamling av data om veinettet og trafikken. Målet er å utnytte data bedre,
styrke samarbeidet mellom ulike aktører og på den måten skape et sikrere, mer
effektivt og bærekraftig veitransportsystem.
Økt fokus på samarbeid og korrekte data
Den nye forskriften vil innebære en relativt stor
oppgradering av den Nasjonale Vegdatabanken. Det legges derfor vekt på å styrke
det faglige samarbeidet mellom ulike veimyndigheter og Nye Veier AS. Statens
vegvesen, som nasjonalt fagorgan, har fått ansvaret for å organisere og lede
dette samarbeidet, som også består av kommuner og fylkeskommuner. Alle
relevante parter må delta aktivt i innsamling og formidling av veidata, noe som
vil kreve økt koordinering og deling av informasjon.
Kommunene har fått en utvidet tidsfrist til 1. oktober 2025
for å samle inn og formidle visse typer data. Dette inkluderer data som er
nødvendige for å oppdatere veilister, tilstand og bæreevneklassifisering for
broer og vegunderganger, samt data om tunneler.
Potensiale for innovasjon og sikkerhetsbrudd
En av hovedårsakene til at den gamle forskriften var moden
for oppdatering, er den stadige økningen i mengden tilgjengelig trafikkdata og
mulighetene dette innebærer. Et overordnet formål er derfor å sikre bred
tilgang til disse dataene slik at potensiale kan utnyttes. Men med mye data
kommer mye ansvar, forskriften inneholder derfor også en rekke bestemmelser om
varsling av hendelser, rapportering og ansvar for datasikkerhet.
Forskriften slår med dette følge med en rekke kommende
EU-reguleringer knyttet til samling og deling av data der den røde tråden er;
tilgjengelighet, sikkerhet og innovasjon. I henhold til disse reguleringene vil
stadig flere bransjer og virksomheter bli pålagt å åpne opp og dele mer data.
Tanken er at dette vil øke innovasjonstakten og med dette også forbedre
tjenestene som tilbys til publikum. For bygg- og anleggsbransjen kan dette bety
at det blir lettere å samarbeide på tvers av sektorer og utvikle nye teknologier
og metoder som kan forbedre vegtransporten. På den annen side kan det tenkes at
aktører i bransjen vil måtte håndtere økte krav til innsamling, deling og
sikring av data.
På tross av at denne relativt korte forskriften ikke har
fått noe særlig med spalteplass i toneangivende medier, vil den trolig spille
en viktig rolle i utviklingen av et mer bærekraftig og effektivt
transportsystem i Norge. Med økt fokus på miljøvennlige transportløsninger, innovasjon og effektivitet, vil behovet
for presis og omfattende trafikkdata bare øke, og det er ikke tvil om at
aktørene som skal bidra vil få økt arbeidsmengde knyttet til dette. Det blir
derfor spennende å se om aktørene klarer å samarbeide i tråd med forskriften.
Vil forskriften føre til flere erstatningskrav grunnet
manglende vedlikehold av vei?
Et spørsmål fremover blir om den økte innhentingen av
veidata gjennom forskriften og bruk av ny teknologi, vil øke omfanget av
erstatningskrav grunnet forsømmelser i vedlikehold av vei.
Hull i veien, sprekker og veier som smuldrer opp, er forhold
som kan medføre skader på kjøretøy. Dette er forhold entreprenører med ansvar
for drift og vedlikehold av veien har plikt til å utbedre, slik at faremomentet
de utgjør blir redusert. Dersom entreprenøren forsømmer denne plikten, vil de
kunne bli holdt ansvarlige for skader på kjøretøy.
Historisk har det vært vanskelig å nå frem med slike krav.
Årsaken til dette er først og fremst at det er vanskelig å bevise at de
alminnelige vilkårene for å kreve erstatning er oppfylt. Det er særlig kravet
om at entreprenøren har opptrådt uaktsomt ved ikke å ha utbedret feilen i veien
forut for at skaden på kjøretøyet oppsto som har vært krevende å bevise.
Viktige momenter i en uaktsomhetsvurdering for denne type krav vil være:
• Kjente den ansvarlige entreprenøren til feilen på veien da
skaden oppsto?
• Har det vært tid til å utbedre eller fjerne faren?
• Har regelverk, instrukser og lignende blitt fulgt?
• Er plan eller rutiner for vedlikehold og tilsyn overholdt.
Ved at man i fremtiden vil få raskere og mer presis
informasjon om forhold ved veinettet som må utbedres, vil det samtidig kunne
argumenteres for at dette stiller høyere krav til de som er ansvarlig for
vedlikeholdet av veien. Dermed blir gjerne veien til å konstatere uaktsomhet,
og dermed ansvar, kortere.
Spørsmålet oppstår dersom den ansvarlige for vedlikeholdet
av veien mottar data om faremomenter, uten å utbedre disse innenfor tiden som
bør kunne forventes. Dersom det da oppstår skader vil det kunne føre til at
erstatningskrav fremmes. Entreprenørene bør derfor vurdere om de har den
nødvendige beredskap og kapasitet, til å håndtere den økte mengden og
frekvensen av mottatte data om slike forhold, i fremtidige drift- og
vedlikeholdskontrakter.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.