Paul Ivar Hov (t.v.) og Tom Egil Storsund. Foto: Totalbetong
Innlegg: To år uten fraværsskader - slik opprettholder Totalbetong HMS-fokuset i praksis
I sin kommentar “Må opprettholde fullt fokus på HMS” understreker sjefredaktør Arve Brekkhus viktigheten av at byggebransjen ikke senker skuldrene, til tross for en gledelig utvikling i bygg og anlegg med markant nedgang i antall alvorlige arbeidsulykker med dødelig utfall i 2024.
Innlegg av:
Paul Ivar Hov, HMS- og KS-leder i Totalbetong og Tom Egil Storesund,
hovedverneombud i Totalbetong.
Brekkhus understreker samtidig at det er
avgjørende at bransjen nå opprettholder det høye fokuset på HMS-arbeidet.
Vi kunne ikke vært mer enige. Faktisk
mener vi at det ikke er nok å opprettholde – vi må kontinuerlig utvikle
HMS-arbeidet. I Totalbetong har vi nettopp passert to år, altså mer enn 730
dager, uten én eneste fraværsskade blant våre egne ansatte. For oss er det en
bekreftelse på at systematisk arbeid med sikkerhet ikke bare virker – det er
helt avgjørende.
I en bransje der risiko er en del av
hverdagen, er det lett å tenke at null skader er en umulig visjon. Men hvis vi
mister nullvisjonen av syne, glipper også holdningene. Da mister vi fokuset.
Kultur og systematikk går hånd i hånd
Hemmeligheten bak to skadefrie år handler
ikke bare om gode systemer og rutiner, men også om kultur. I Totalbetong
gjennomfører vi faste vernerunder annenhver uke, risikovurderinger og sikkerjobbanalyser
(SJA) før risikofylt arbeid, og vi har digitale avvikssystemer som gjør det
enkelt å melde inn observasjoner og forbedringsforslag.
Likevel er det viktigste verktøyet
menneskene som jobber i Totalbetong. Det er den tryggheten som ligger i å vite
at man kan stoppe opp og si ifra når noe ikke ser sikkert ut, og vite at man
faktisk blir lyttet til. Når kolleger sammen finner bedre løsninger fordi en
arbeidsoperasjon føltes utrygg, har vi lykkes. Da sitter sikkerheten der den
skal – i ryggmargen.
På et av våre prosjekter tok ansatte selv
initiativ til å forbedre et tungt forskalingssystem som skapte utfordringer.
Teamet diskuterte, samarbeidet og utviklet en tryggere og enklere løsning.
Denne løsningen har vi siden tatt med oss til andre prosjekter også.
Neste steg: Prosjektering for
sikkerhet
Mye av HMS-arbeidet i bransjen skjer i
dag ute på byggeplassen, hvor risikoen finnes. Vi mener det er på tide å ta et
steg videre.
I Totalbetong er det en selvfølge å tenke sikkerhet allerede i
prosjekteringsfasen. Vi involverer HMS-ansvarlige
og verneombud allerede når prosjektene er på skissestadiet. Erfaringene våre
viser at dette gir bedre løsninger, tryggere arbeidsmiljø og færre
overraskelser underveis i prosjektene.
Her er seks konkrete grep vi har erfart
fungerer godt for å prosjektere for økt sikkerhet.
● Tidlig involvering av HMS
Verneombud og HMS-ansvarlige deltar så tidlig som
mulig i prosjektet.
● Bruk av digitale verktøy (BIM)
3D-modeller brukes aktivt til å simulere og
identifisere risikoer, trange områder og kompliserte operasjoner.
● Design for trygg montering
Konstruksjoner tegnes og planlegges slik at montasje
og vedlikehold kan skje uten ekstraordinære sikkerhetstiltak, for eksempel med
løft fra bakkenivå.
● Prefabrikkerte løsninger
Der det er mulig, velger vi modulbaserte løsninger
eller prefabrikkerte elementer for å redusere farlige operasjoner i høyden.
● Logistikk som sikkerhetsfaktor
Vi planlegger prosjekter med tydelige riggsoner, god
plass til mottak av varer og minimal transport på trange områder.
● Krav til sikkerhet i anbud og kontrakter
Vi stiller krav om at sikkerhetsvurderinger og
risikoreduserende tiltak skal inkluderes i anbud og tilbud fra
underentreprenører.
Fra etterarbeid til forarbeid
Vi mener dette må være veien videre for
hele bygg- og anleggsbransjen. HMS må bli en integrert del av prosjektering og
planlegging, ikke noe som gjøres etter at de viktigste beslutningene allerede
er tatt. Det krever at byggherrer setter HMS på dagsorden tidlig, at rådgivere
og entreprenører samarbeider tett, og at vi alle tør å utfordre etablerte
arbeidsmetoder og vaner.
Hvis sikkerheten først begynner når
hjelmen tas på ute på byggeplassen, da har vi allerede tapt. Derfor oppfordrer
vi til å tenke nytt rundt HMS: Begynn tidligere, involver bredere, og sørg for
at sikkerheten sitter i veggene allerede før byggearbeidene starter. Slik
sikrer vi at den positive utviklingen sjefredaktør Brekkhus beskriver
fortsetter, også i årene som kommer.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.