Tore Leland-Try
Innlegg: Staten må koordinere utbyggingen av vann og avløp
Det trengs omfattende investeringer i vann og avløp i årene som kommer, og innbyggerne som må ta regningen i form av økte gebyrer. Oslo er et tydelig eksempel på dette – nå øker vannavgiftene med 30 prosent i 2025 og avløp med 6 prosent.
Innlegg av:
Tore Leland-Try, gruppeleder for VA i Sweco
Norge må oppgradere vannforsynings- og avløpsanlegg for hele
570 milliarder kroner innen 2040, ifølge Rådgivende ingeniørers forenings
«State of the Nation»-rapport. Mange kommuner mangler reservevannsforsyning og
har et dårlig vedlikeholdt ledningsnett der 30 til 40 prosent av drikkevannet
forsvinner i lekkasjer. Dette er kritisk, spesielt for sårbare grupper som
sykehus, skoler og eldrehjem.
Avløpsrenseanlegg i hele landet skal også gjennom omfattende
oppgradering og utvidelse. Befolkningsvekst og nye utslippskrav øker presset på
dagens anlegg, noe situasjonen i Oslofjorden illustrerer tydelig – med en svært
dårlig miljøtilstand. Når renseanleggene oppgraderes, havner vi fort i en
situasjon der regningen sendes videre til kommunens innbyggere. Spørsmålet blir
da hvordan kommunene kan jobbe smartere for å minske det økonomiske presset på
innbyggerne sine?
Kommunene må få oversikt
Allerede i årets statsbudsjett bør regjeringen sette av
penger til en helhetlig oppgradering av vann- og avløpssektoren, mener Tore
Leland-Try i Sweco.
Mange kommuner har allerede økt gebyrene betydelig, men
behovet for investeringer er fortsatt stort. For å håndtere dette på en god
måte, må kommunene utarbeide helhetlige planer og få oversikt over
VA-anleggenes tilstand – hovedplaner på VA (vann og avløp) er noe samtlige
kommuner bør ha. De kommunene som har hatt størst suksess med oppgraderings- og
vedlikeholdsarbeidet, har prioritert å utarbeide gode planer og har god
oversikt over tilstanden på anleggene sine. Dette gir jevnere gebyrer og gjør
at vi unngår store, plutselige avgiftshopp for innbyggerne.
Små kommuner sliter ofte med å håndtere vann- og
avløpsoppgavene alene. Dette fører til ineffektiv drift, høyere kostnader og
lavere tjenestestandard. Bedre organisering og mer sentralisering, for eksempel
gjennom interkommunale selskaper (IKS), kan skape større, mer effektive enheter
og gi mer robuste fagmiljøer.
En mulighetsstudie utført på vegne av flere departementer i
2022, peker på regionale enheter som den mest effektive organiseringen, med en
mer systematisk statlig styring av sektoren. Standarden på tjenester i små
kommuner er lavere enn i store, samtidig som gebyrene er høyere. Eierskap og
organisering av vann- og avløpssektoren i Norge er delt opp i enheter som
forsyner et lavt antall personer sammenlignet med andre land. I snitt forsyner
hver VA-enhet i Norge ca. 15.000 personer, mens i Sverige er snittet ca. 50.000
per enhet.
Se til Grenland
Et eksempel på god organisering av sektoren er Grenland,
hvor Skien, Porsgrunn og Bamble vurderer et felles renseanlegg til en kostnad
på ca. 4,7 milliarder, noe som vil være langt billigere enn om kommunene skulle
ha bygget individuelle renseanlegg. Det felles anlegget vil bli dimensjonert
for ca. 100.000 innbyggere. Dette viser at samarbeid er nøkkelen til bedre og
rimeligere løsninger for abonnentene.
Mulighetsstudien og erfaringene fra Grenland peker også på
behovet for mer sentral styring. Kapasiteten i markedet, både blant rådgivere,
entreprenører og leverandører, er begrenset. Uten nasjonal koordinering
risikerer vi at markedet sprenges, noe som vil føre til kraftig økning i
kostnadene for kommunene og innbyggerne. Staten må derfor ta en mer aktiv rolle
i å prioritere og samordne prosjekter for å sikre effektiv bruk av ressursene.
Sløsing av ressurser
For å oppgradere vann- og avløpssektoren må vi også satse på
innovasjon og ny teknologi. Dette inkluderer bruk av smarte systemer for
overvåking av vannkvalitet, bedre renseteknologi og løsninger som reduserer
lekkasjer og energiforbruk. Vi vet også at avløpsslam har stort potensial til å
bli en viktig ressurs. Teknologi som kan skille ut næringsstoffene i slammet,
vil bli viktigere i en verden med begrenset tilgang på mineraler og
næringsstoffer.
Standardisering i hvordan kommunene jobber, vil kunne bidra
til mer effektiv ressursbruk. Når kommunene i Norge ikke klarer å samarbeide om
en felles VA-norm, fører det til ressurssløsing. For mange ingeniørtimer går
med på å finne ut hvilke krav som gjelder, og løsninger som godtas i én
kommune, avvises i en annen uten en god grunn. I tillegg til å tviholde på sine
egne normer, mangler kommunene kapasitet til å holde de oppdatert, noe som
hindrer nye innovasjoner fra å komme på markedet.
Ansvar for vannet
Regjeringen bør allerede i årets statsbudsjett sette av
midler til en helhetlig og langsiktig oppgradering av vann- og avløpssektoren.
Uten en klar, koordinert innsats på både lokalt og nasjonalt nivå, vil
investeringene tvinge seg frem på en måte som rammer innbyggerne hardest. Oslo
er et eksempel på hva som skjer når investeringene skyves til fremtiden. I
hovedstaden ser vi kraftige gebyrøkninger og en stadig mer sårbar
infrastruktur.
En samlet strategi, med bedre samarbeid mellom kommuner,
sentral koordinering og innovasjon i førersetet, er nødvendig for å sikre en
bærekraftig vann- og avløpssektor. Dette er ikke bare et spørsmål om økonomi,
men om samfunnssikkerhet og miljø. Regjeringen må ta grep for å sikre at
kommunene kan gjennomføre nødvendige oppgraderinger uten å velte hele kostnaden
over på innbyggerne. Det er på tide å tenke langsiktig, handle strategisk og ta
ansvar for vår viktigste ressurs: vannet.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.