Innlegg: Sluttregningene gir svaret

Jeg viser til Sveinung Fjoses innlegg i Bygg.no 21.12.23, som svarer på mitt innlegg 20.12.23.

Innlegg av:

Liv Nordbye
Tidligere sjefsingeniør i Vegdirektoratet

Ref. mitt innlegg: Ikke mer vei for pengene, nei
Ref. svarinnlegg: Vi har fått mer for pengene enn vi ellers ville fått

Jeg kan dessverre ikke støtte Fjoses påstand om at vi har fått mer veg for pengene enn vi ellers ville ha fått, uten introduksjonen av Nye Veier.

Her er mine 5 begrunnelser til det:

1. «Mer veg for pengene» er ikke nytt. Det har vært på dagsorden i snart 25 år
Begrepet «Mer veg for pengene» var allerede kjent for 24 år siden, da Olav Søfteland introduserte dette uttrykket, som jeg bla har brukt i forbindelse med dette foredraget. Dette er altså ikke noe nytt som man plutselig skjønte var viktig i 2016 pga et nytt veiselskap.

Liv Nordbye. Foto: Privat
Liv Nordbye.

Statens vegvesen har vært gjennom 3 store omorganiseringer siden den gangen. Byggherremiljøene er spredt på et titalls flere organisasjoner og spesialistkompetanse tynnes ut og forvitres. Til og med Tekna er bekymret for denne faglige destabiliseringen.

Det er selvfølgelig mange grep som påvirker, men så langt viser tallene kun at det faktisk har blitt dyrere veger i Norge de siste 8 årene.

2. Det handler om en viss mengde ferdig veg
Uansett så er det kun sluttregningen og løpemeterpriser på ferdig leverte representative bygde veger som gir svar på om hvor mye veg vi har fått for pengene. Det vet vi først etter at et større omfang av veger er bygget og sluttoppgjørene er betalt.

Grunnlaget for konklusjonene i rapporten er de 12 mil med ferdig veg som Nye Veier hittil har bygget. Det er et litt tynt grunnlag til å konkludere vegpriser.

3. Kan ikke støtte hypoteser og antagelser
Også når mye veg er bygd, er det vanskelig å si om tallene for overskridelser i byggefasen ville vært høyere enn 10% uten et ekstra byggherreselskap, og hva vi ville ha fått dersom verden hadde vært annerledes. Det er i så fall en hypotese, og hypoteser kan jeg ikke støtte.

Jeg mener at grunnlaget uansett er for tidlig og for tynt til «å anta at konkurransen om å bygge best mulig vei for minst mulig penger i stor grad har bidratt til at samfunnet har fått mer vei for pengene.», slik Fjose uttrykker det.

4. Det er like overskridelser i byggefasen og de er på 10%
I mine år ved Byggherreseksjonen i Vegdirektoratet var overskridelsene i byggefasen ca. 5% i gjennomsnitt. Usikkerhetene ble redusert systematisk gjennom konsept-og planfasen og Anslagsmetoden ble brukt for å kunne styre usikkerhetene i den siste delen av planfasen. For lite usikkerhet gjør at risiko for overskridelser øker.

Jeg setter pris på at Sveinung Fjose nå skriver, og med rette: «Vår vurdering er følgelig at det er liten forskjell på Statens vegvesen og Nye Veier med hensyn til kostnadsøkninger i byggefasen.»

Dette resultatet på ca 10% overskridelser viser at de to selskapene leverer likt. Dette mener jeg burde ha kommet tydeligere fram i rapportens sammendrag og blitt brukt i deres konklusjon framfor noe annet.

5. Kostnadsoverslag i planfasen er ikke en fasit
Menon Economics tilnærming er å rette oppmerksomhet på kostnadsreduksjoner i størrelsesorden 47% i planfasen av prosjekter som enda ikke er bygget. De får dette til å høres ut som voldsomme reduksjoner i kostnadsoverskridelser i forhold til et vedtatt budsjett, noe det ikke er. Det kan samtidig virke som om Menon Economics får disse nye og lavere «prislappene» til å virke mer endelige og konkluderende enn det de faktisk er.

Operasjonaliseringsprosesser kan gi lavere kvalitet og mindre omfang. Det er bra med en optimalisering i planfasen som bidrar til at politikerne tar nøkterne valg. Kostnader kan reduseres ved å velge den laveste mulige standard som vegnormalene tilsier, og man kan kjøre hardere forhandlinger mot kommunestyrene om å unngå avkjøringsramper og andre avbøtende tiltak, som miljøtunnel ol.

Man bør uansett være forsiktig med å spekulere i redusert usikkerhet for det uforutsette som man ved hjelp av erfarne fagfolk, erfaringspriser og Anslagsmetoden faktisk skal ta høyde for, for å unngå økt risiko for kostnadsoverskridelser i byggefasen.

Det er mulig det ikke har vært en tilsiktet misoppfatning, men Hellelands fremstilling den 18.12. i Dagsnytt 18 kan gi inntrykk av kostnadsreduksjoner i planfasen er noe annet enn det er.

Reduserte kostnadsoverslag i planfasen er uansett ikke noen fasit for prisen på ferdig veg, selv om det selvfølgelig betyr noe hva man før bevilgning er enige om at inngår i et prosjekt.

Dette er et leserinnlegg, og meninger i innlegget står for forfatterens regning.

Powered by Labrador CMS