Hilde Widerøe Wibe, administrerende direktør i Norske Trevarer.
Foto: Norske Trevarer/Heidi Dokter
Innlegg: Sløyden må reddes nå
Elever, lærere og politikere i hele landet roper etter mer praktisk undervisning i norsk skole. Da er det uforståelig at ingen gjør noe med det.
Innlegg av:
Hilde Widerøe Wibe
Daglig leder i Norske Trevarer
I en tid der praktiske ferdigheter er mer etterspurt enn noen gang, står sløydfaget i norske skoler i fare for å råtne på rot. Til tross for at både lærere og elever ønsker mer praktisk undervisning, ser vi at sløydfaget blir stadig mer nedprioritert. A-magasinet tok nylig for seg nettopp den tragiske historien om sløydfaget i norsk skole.
En undersøkelse fra Norske Trevarer, utført av Norgesbarometeret rett før nyttår, viste nettopp at 65 prosent av sløydlærere mangler ressurser til å gi en tilfredsstillende undervisning. Videre rapporterer 90 prosent av skolelederne at de opplever at elevene ønsker mer sløyd på timeplanen.
Nå viser en fersk undersøkelse fra Norgesbarometeret, også den på bestilling fra Norske Trevarer, at lokalpolitikere over hele landet er like bekymret. Av 1630 kommunestyrerepresentanter sier hele 73 prosent at det brukes for lite tid på praktiske fag i skolen. 62 prosent sier seg enig i at elever som skal ta yrkesfaglig utdanning ikke blir godt nok motivert til dette i grunnskolen, og 65 prosent sier seg enig i at sløyd burde være en del av lærerplanen.
Summen av dette er alarmerende, og det krever handling fra regjeringen!
I et utdanningssystem som i stadig større grad verdsetter teoretiske fag (det som kan måles), er det nærmest sjokkerende hvor lite praktisk håndverk dagens barn og unge får oppleve, både hjemme og på skole. Sløydlærerne, hvis de i det hele tatt har en sløydsal, så mangler mange kunnskap til å undervise i sløydfaget, de har ikke økonomi til å kjøpe inn utstyr og de har ikke kjennskap til hvordan bruke maskinene. Dette er med på å undergrave faget som ikke bare kunne gitt elever praktiske ferdigheter, men også verdifull læring gjennom kreativitet og problemløsning.
Norske Trevarer, som representerer en bransje med stor mangel på fagarbeidere – nemlig snekkeren, ønsker en revitalisering av sløydfaget. Mer sløyd i skolen vil kunne vekke en mulig framtidig yrkeselev som allerede tidlig får testet ut sine praktiske ferdigheter og kreative evner. Med en omsetning på nærmere 11 milliarder kroner årlig, er det klart at industrien har en betydelig økonomisk tyngde. Vår største utfordring og bekymring er at bransjen risikerer å miste en hel generasjon fagarbeidere dersom ikke sløyd og andre praktiske fag får en større plass i skolen.
I statsbudsjettet for 2024 ble det bevilget ekstra midler til praktiske fag, men det er på ingen måte tilstrekkelig. Norske Trevarer, skoleledere, elever, lærere og politikere rundt om i landet mener at det trengs en helhetlig reform av ungdomsskolen som gir praktiske fag den statusen de fortjener. Denne reformen bør fokusere på å styrke sløydens plass i læreplanen og sikre at skolene får ressursene de trenger for å tilby kvalitetsundervisning i faget.
Skal vi unngå en fremtid med 90.000 manglende fagarbeidere innen 2035, må vi handle nå. Det handler ikke bare om å oppfylle læreplanens lovnader, men om å gi dagens elever de verktøyene de trenger for å møte morgendagens utfordringer. La oss derfor gi sløydfaget den plassen det fortjener, til glede for både elever, lærere og samfunnet.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.