Kristoffer Sandbu
Foto: Nordic BIM Group
Innlegg: Nytt år – med mange nye muligheter!
Så er vi der da! Det nye året ligger foran oss, boligprisene skyter i været og vi venter i spenning på de neste prognosene. Vil dette bli året der alt snur igjen? Jeg kan selvsagt ikke spå fremtiden med sikkerhet, men når jeg ser inni glasskulen, ser jeg 2025 som et år fylt med muligheter og store sjanser for suksess - et år det er verdt å satse på.
Rente på rett vei
Innlegg av:
Kristoffer Sandbu, administrerende direktør i Nordic BIM Group, Norge.
I første omgang er det ingen tvil om at tiden for stadige
rentehevinger er over. Alle solemerker peker mot bedre tider for alle med lån,
og i kombinasjon med redusert egenkapitalkrav har vi allerede sett
ringvirkningene. Boligkjøperne strømmer til visninger og kampen om de beste
objektene spisser seg for alvor til. Det er dette bransjen vår har ventet på.
I tillegg er en stor aktør på vei inn med enorme
investeringsbehov. Si hei til «Langtidsplanen for forsvarssektoren 2025 –
2036»!
I løpet av noen relativt sett få år skal Norge og NATO
investere 114,1 mrd kroner i eiendom, bygg og anlegg. Bare i Troms er det snakk
om hele 17,8 mrd – noe som er helt formidabelt for sektoren og området. Likevel
står vi overfor noen utfordringer og hindringer som kan skape problemer i
oppstartsfasen. Den største utfordringen handler om ressurser – eller, mer
presist, mennesker." For etter lang nedetid og lav kronekurs er mangelen
på de som skal gjøre om disse investeringene til nye bygg og anlegg prekær. Og
aller mest i de nordligste delene av landet vårt. Vi er med andre ord nødt til
å tenke annerledes.
Manglende digitalisering
Denne utfordringen er tydelig identifisert av både
Forsvarsbygg og bransjen selv, men det er likevel få om noen som snakker om
hvilke muligheter en omfattende digitalisering av bransjen vil kunne gi i denne
situasjonen. Det er ikke lenger sånn at man må sitte bøyd over samme tegnebord
for å kunne diskutere, endre og justere tegninger. Ei heller må man sende,
printe og oppbevare store plantegninger i løpet av prosessen.
Siden man allerede nå vet at det planlagte budsjettet
egentlig ikke er stort nok i forhold til ambisjonene, så må man også finne
gode, bærekraftige løsninger. Direkte kostnader her og nå, men også fremtidig
vedlikehold og full livssyklus, må ivaretas på en god måte for å sikrestille
varige driftsmidler for alle. Ved å ta i bruk gode digitale løsninger vil man
gi forutsigbarhet for både eiere og brukere.
At vi i tillegg vet at byggebransjen er en versting i sitt
karbonavtrykk når det kommer til materialforbruk, er vi helt avhengige av at
bransjen snur store deler av sitt tankesett og begynner å bruke de verktøyene
som allerede finnes på en god og bærekraftig måte!
Bare gjennom klok jobbing kan vi ta kloke valg!
Åpenbart konkurransefortrinn
Dessverre snakker verken Entreprenørforeningen Bygg &
Anlegg (EBA) eller Prognosesenteret om hvilke muligheter vi kan finne i
digitalisering når de snakker om fremtiden. På mange måter kan det virke som
man har gitt opp å se på dette som en faktisk mulighet og heller lagt hele
digitaliseringen over på leverandører, men det fungerer jo ikke sånn. Det
trengs en vilje, og kanskje et push, for å sikrestille at også Bygg &
Anlegg går i en mer moderne og effektiv retning.
Vi mener dette er tiden for å videreutvikle egne ansatte
gjennom kompetanseheving – og da spesielt innenfor digitale drivere. Det er
sannsynlig at en økt digital kompetanse vil være et sterkt konkurransefortrinn
i all overskuelig fremtid og nå har man tid og mulighet til å ta et
kvantesprang i en mer digital retning for både ansatte og selskapet generelt.
Finn ut hvordan man kan optimalisere drift, tilrettelegg for
enda bedre planlegging, bli eksperter på LCA eller bærekraft og generelt møt
bransjens fremtidige krav til digitalisert arbeidsmetodikk. Og ikke minst;
tiltrekke seg de beste hendene og hodene over tid, for morgendagens ansatt i
Bygg og anlegg krever at hverdagen er digital!
Om vi tar mulighetene på alvor og griper de sjansene som nå
ligger foran oss, er jeg helt sikker på at vi som en samlet bransje vil løfte
oss opp til nye nivåer. Det er bare vi selv som står i veien for vår egen
suksess, så om du spør meg så er det bare en ting å si; gjør 2025 til ditt
beste år!
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.