Aksel Hagen.
Foto: Privat
Innlegg: Når Menon spør i skogen får Menon svar
Konsulentselskapet Menon har på oppdrag fra Samferdselsdepartementet studert organiseringen av den statlige veisektoren og konkluderer med at Nye veier AS har vært en suksess. Men spørsmålet om det har vært en suksess avhenger av hvem du spør. Den såkalte målestokkonkurransen er svært omstridt faglig og politisk.
Sentralt i rapporten er konkurransebegrepet «målestokkonkurranse».«For offentlige virksomheter har målestokkevalueringer dokumentert betydelige effektiviseringspotensial på ca. 20 prosent blant kommunale barnehager, grunnskoler og omsorgstjenester. Det betyr i gjennomsnitt at samme produksjon kan produseres med 20 prosent færre ressurser, eller at samme ressursbruk kan øke produksjonen med 20 prosent. … Produktivitetskommisjonen viste i sin første rapport tilsvarende effektiviseringspotensial blant ulike statlige virksomheter», skriver Menon.
Når en leser rapporten virker det som om Menon har brukt arbeidet til å finne argumenter for at målestokkonkurransen er en velsignelse for norsk veibygging. Det er en svakhet med rapporten at Menon ikke nevner at dette synspunktet er svært omstridt faglig og politisk.
Det har i mange år foregått breie faglige og politiske debatter med flere utredninger og omfattende forskning, nasjonalt og internasjonalt, om offentlig og privat tjenesteproduksjon. Er det noe som er godt kjent, er at her rår uenighet og usikkerhet.
I hvilken grad styrer politikerne
Menon tar for seg i hvilken grad våre folkevalgte har styringen av veipolitikken. Det blir slått fast at «Nye Veier (er) omfattende politisk styrt gjennom at Samferdselsdepartementet er generalforsamling, velger styret, bevilger finansiering, vedtar portefølje, inngår veiutbyggingsavtaler, samt gjennom omfattende dialog». Det er en svært så smal tilnærming til hva som ligger i politisk styring.
Vi kan gå til debatten om styring av sykehusene våre, der mange – faglig politisk – peker på som et tankekors at sykehusdrift ikke er lagt tyngre inn i porteføljen til storting, kanskje også fylkesting. Det ligger i begrepet omfattende politisk styring noe langt mer enn at et departement er generalforsamling.
Samtidig medgir Menon den politiske styringen er mindre enn for Statens vegvesen, siden Nye veier selv bestemmer rekkefølgen for når de ulike vegprosjektene skal bygges ut. For Vegvesenet er det Stortinget som til slutt vedtar det årlige vegbudsjettet gjennom Statsbudsjettet, og dermed når det enkelte veiprosjekt kan starte.
Som man roper i skogen
Jeg kjenner ikke innholdet i alle dokumentene Menon har brukt som kildegrunnlag. Nye veier har et tydelig stempel på mye av materialet og kildene som er brukt. Flere av innspillene er ført i pennen av Nye veier i forbindelse med NTP og ikke minst evalueringen av veisektoren i regi av Samferdselsdepartementet.
Menon har også intervjuet mange personer fra Nye veier, Statens vegvesen, konsulentselskaper, entreprenører, bransjeorganisasjoner, Samferdselsdepartementet, KS og tillitsvalgte. Bredde og mangfold ser bra ut, uten at Menon presenterer hvilke prinsipper de har valgt for utvalget sitt. Jeg mener det er en svakhet med rapporten at den ikke forteller hvem som er intervjuet med navn og stilling.
I slike evalueringer er hvem vi intervjuer og med hvilken begrunnelse, viktig for den videre debatten om og bruken av evalueringsrapporten. Det skal ikke være problematisk for ledere å fortelle omgivelsene at de er kilder i en rapport. Slik får vi som lesere vite om hvem som er intervjuet, og hvor vedkommende jobber og har jobbet tidligere.
Målestokk og meterstokk
Menon har sterk tro på at målestokkonkurranse er viktig for å få til en mer effektiv veisektor. Rapporten bærer preg av å være et forsvarsskrift for økt konkurranse i offentlig sektor. Meterstokk-konkurransen mellom Nye Veier og Statens vegvesen langs Mjøsa og i Hedmark har derimot ikke fått plass i rapporten. Statens vegvesen laget i 2021 en sammenligning som viste meterprisen på ny E6 nord og sør for vegkrysset rv3/E6 på Kolomoen i Hedmark og på rv 3/25 Løten Elverum. (Bygg.no og Hamar Arbeiderblad 18.08.2021). Meter for meter bygde Vegvesenet ny E6 ned mot 104.000 kroner pr. meter, mot 200.000 kroner for strekningen til Nye veier forbi Hamar. Mellom Løten og Elverum var meterprisen 164.000 kroner.
Sammenligningen er interessant da den viser hvor effektivt Statens vegvesen har bygd veg når forholdene ble lagt til rette for vegbygging over flere år. Den geografiske nærheten gjør også at gjennomføringen av prosjektene godt kan sammenlignes.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.