Morten Welde (f.v.), Gro Holst Volden og Atle Engebø.
Innlegg: Mye å lære fra gjennomførte vegprosjekter
Samfunnet bruker omfattende ressurser på analyser av hva vi tror vil skje i, og som følge av, store vegprosjekter. Innsatsen og interessen for hva som faktisk har skjedd er mer begrenset. I en ny meta-evaluering av 14 vegprosjekter peker vi på viktige læringspunkter slik at kommende vegprosjekter kan bli enda bedre utredet, gjennomført og fulgt opp.
Concept-programmet på
NTNU etterevaluerer investeringsprosjekter som er kommet i driftsfase med
bruk av en standardisert evalueringsmodell som vurderer prosjektenes
operasjonelle, taktiske og strategiske suksess. Ved utgangen av 2024 har vi
evaluert 42 prosjekter, hvorav 14 vegprosjekter.
De evaluerte vegprosjektene ble vedtatt i perioden 2002-2016
og åpnet for trafikk i årene 2005-2020. Total kostnad var om lag 43 milliarder
kroner i dagens kroneverdi. I en ny studie oppsummerer vi resultatene fra de 14
evalueringene.
Annonse
Operasjonell suksess
Operasjonell suksess er knyttet til selve
prosjektgjennomføringen. Det dreier seg om hvorvidt ressursene har blitt tids-
og kostnadseffektivt omsatt og om prosjektet har levert den avtalte kvaliteten.
Evalueringene vurderer at prosjektene hovedsakelig har blitt
gjennomført som planlagt, men ikke fullt ut i tråd med resultatmålene. To
tredeler av prosjektene ble gjennomført innenfor Stortingets vedtatte
kostnadsramme (P85), men avviket fra den mer ambisiøse styringsrammen(P50), som
er den størrelsen Statens vegvesen sikter mot, var hele 7 %. Andelen
kostnadsoverskridelser har, med andre ord, vært litt for høy.
I de tre prosjektene i utvalget med kostnadsoverskridelser
på 10-35 % (Ryfast/Eiganestunnelen, Tresfjordbrua og Atlanterhavstunnelen) pekte evalueringene på at krevende
grunnforhold var den viktigste årsaken til at kostnadene ble uventet høye.
Ni av prosjektene ble åpnet som planlagt eller raskere. Tre
prosjekter (Hardangerbrua, Ryfast /Eiganestunnelen og
Atlanterhavstunnelen) ble imidlertid vesentlig forsinket (12-20 måneder).
Felles for de tre prosjektene var at de ikke kom i gang med anleggsarbeidet
etter stortingsvedtak som planlagt. Taper man tid i starten er det krevende å
ta inn dette senere og, som figuren under viser, kommer man skjevt ut
tidsmessig så har dette normalt også kostnadskonsekvenser.
Taktisk suksess
Taktisk prosjektsuksess er knyttet til realisering av
planlagte effekter for brukerne av de nye vegene. I de 14 evalueringene handlet
det i stor grad om bedre fremkommelighet/redusert reisetid og økt trafikksikkerhet.
Graden av måloppnåelse for fremkommelighet var gjennomgående
god. Spart reisetid varierte fra 2 til 60 minutter (gjennomsnitt 19 minutter).
Ikke uventet var reisetidsreduksjonen særlig stor i de fem
ferjeavløsningsprosjektene i utvalget.
Mange av prosjektene hadde også mål om
bedre trafikksikkerhet. Med ett unntak så man en reduksjon i alvorlige ulykker
etter åpning av de nye vegene.
En viktig del av bildet er imidlertid at det var
(unødvendig) krevende å dokumentere måloppnåelsen, og ikke lett å sammenligne
resultater på tvers av prosjektene grunnet lite standardiserte indikatorer og
manglende tilgang til data og før-målinger.
Strategisk suksess
Det strategiske nivået dreier seg om prosjektene
representerte riktige investeringer for staten og samfunnet. Dette er et
flerdimensjonalt, og noen ganger konfliktfullt, spørsmål. Derfor vurderes
strategisk suksess ut ifra flere kriterier.
Norske vegprosjekter er ofte samfunnsøkonomisk ulønnsomme og
andelen lønnsomme prosjekter har avtatt de siste 30 årene. I Nasjonal
transportplan 2025–2036 ble netto nåverdi av nye store investeringsprosjekter
prioritert for oppstart i perioden beregnet til hele minus 65 milliarder
kroner. Man kan si det var et paradoks at de likevel ble prioritert av
politikerne.
Kun fire av prosjektene ble beregnet å være
samfunnsøkonomisk lønnsomme da de ble vedtatt av Stortinget. Samlet estimert
netto nåverdi den gang var 284 millioner kroner.
Oppdaterte lønnsomhetsberegninger gir et helt annet
resultat. Etterevalueringene fant at kun 2 av de 14 prosjektene var ulønnsomme.
Samlet netto nåverdi hadde økt til over 19 milliarder kroner(!)
Men - sammenliknbarhet mellom analyser før og etter er en stor
utfordring. Siden prosjektene først ble utredet er analyseperioden økt og
diskonteringsrenten redusert. Alt annet likt har det økt lønnsomheten til alle
vegprosjekter. Det er den viktigste årsaken til at de evaluerte prosjektene
brått er langt mer lønnsomme enn på beslutningstidspunktet. Det viser at samfunnsøkonomiske
analyser er omfattet av stor usikkerhet, og at beregnet netto nåverdi kan være
er et øyeblikksbilde i en verden i stadig endring.
Strategiske suksess handler også om andre ting enn
lønnsomhet. Det dreier seg om prosjektene har vært i tråd med samfunnets mål og
prioriteringer, om de representerer den riktige løsningen også på sikt og om
prosjektene har hatt andre (positive og negative) virkninger enn det de var
planlagt å ha.
De fleste evalueringene har sett etter positive virkninger
knyttet til næringsliv og bo- og arbeidsmarked, men finner i liten grad tegn
til slike virkninger. På den negative siden pekes det på uheldige miljøpåvirkninger.
De fleste vegene har gitt betydelig trafikkvekst, noe som
indikerer at det var behov for utbyggingen, i hvert fall lokalt. Investeringene
scorer stort sett også bra på NTP-målene, med unntak av det som gjelder klima
og miljø. Det er krevende å vurdere om andre konsepter eller prosjekter ville
ha vært bedre. De fleste evalueringene mener at prioriteringen av prosjektene
har vært fornuftige, selv om noen problematiserer at de kan ha gått på
bekostning av jernbanesatsinger.
Trafikkprognosene tilsier økt bruk av vegene
i fremtiden, ikke minst når bompengene faller vekk, men i noen tilfeller
forventes så høy trafikkvekst at det kan svekke fremkommeligheten eller medføre
behov for kostnadskrevende sikkerhetstiltak.
Læringspunkter for fremtidige vegprosjekter
Meta-evalueringen identifiserer 22 læringspunkter for
fremtidige vegprosjekter, og evalueringer av dem. Under peker vi på fem av dem.
Sørg for tilstrekkelig kompetanse, kapasitet
og kontinuitet i byggherreorganisasjonen. Effektivt gjennomførte prosjekter
har ofte det til felles at byggherre stiller med tung operativ erfaring og
fagkompetanse i prosjektorganisasjonen. Det gir gode og konstruktive prosesser
mot både de prosjekterende og entreprenørene med tanke på å finne gode
løsninger i forkant samt å håndtere utfordringer etter hvert som de oppstår.
Samtidig må ikke en byggherre som følger med være til hinder for at entreprenør
gis frihet til styring av egne ressurser og egen produksjon.
Bruk tilstrekkelige ressurser på
grunnundersøkelser på et tidlig nok tidspunkt. Når prosjekter går over
kostnadsrammen, er det ofte som følge av overraskelser knyttet til
grunnforhold. Det kan være mye å spare på å velge en korridor med sikrere
grunnforhold i kommunedelplanprosessen. Prisen for ytterligere
grunnundersøkelser er ofte liten i forhold til potensielt negative konsekvenser
i byggefasen.
Prioriter å løse det prosjektutløsende
problemet. Lengre og strekningsvise utbygginger er mest hensiktsmessige der
det identifiserte problemet gjelder nettopp hele strekningen, for eksempel
knyttet til kapasitet- og fremkommelighetsproblemer. Hvis problemet imidlertid
er knyttet til enkeltpunkter på en strekning, for eksempel ulykkesutsatte
svinger eller rasutsatte områder, kan mindre investeringer være mer
hensiktsmessige. Ikke less på med mange opplevde problemer og lokale ønsker for
å rettferdiggjøre en stor, og kanskje samfunnsøkonomisk ulønnsom, investering.
Ansvarliggjør aktører med eierskap til og
innvirkning på effektene. Bredere samfunnsvirkninger oppnås ikke som følge
av ny infrastruktur alene. Aktører som kommuner og fylker, kollektivselskaper,
næringsorganisasjoner mfl. og som kan påvirke prosjekters mål og nytte, må involveres
i nyttestyringen.
Store vegprosjekter må vurderes i tilknytning
til hvilken samfunnsutvikling man ønsker. Ønsket samfunnsutvikling er
kjernen i det strategiske perspektivet. Vegprosjekter må vurderes ut ifra i
hvilken grad de bidrar til oppnåelsen av samfunnets overordnede målsetninger,
ikke bare innenfor samferdselssektoren, og om alternativ ressursbruk kan være
mer hensiktsmessig.
Avsluttende merknader
Staten bruker store ressurser på å planlegge og
kvalitetssikre investeringsprosjekter før de vedtas av Stortinget. Da er det
viktig at man også undersøker om prosjektene gir de ønskede effektene, og at
man tar med seg læringspunkter til kommende prosjekter. Både enkeltevalueringer
og metaevalueringer som den vi her har presentert, er en viktig kilde til
læring, men det forutsetter at resultatene gjøres kjent og benyttes i de
organisasjonene som har innvirkning på prosjektenes resultater, mål og nytte.
Det er et ansvar for Statens vegvesen som byggherre og Samferdselsdepartementet
som overordnet prosjekteier.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.