Nora Holand Hay (fagrådgiver) og Stein Stoknes (faglig leder) i FutureBuilt. Foto: FutureBuilt
Innlegg: Med klimakrav på plass kan arbeidet begynne
Kim Robert Lisø, konsernsjef i GK, treffer spikeren på hodet med sitt innlegg "Klimakrav må gjelde hele bygget". Setningen "det som måles, blir gjort" treffer
Innlegg av:
Nora Holand Hay (fagrådgiver)
og Stein Stoknes (faglig leder) i FutureBuilt.
For det er svært få incentiver
til å jobbe med klimagassreduksjoner uten at det blir satt krav til
og målt. Og vår erfaring er at det kan dras enda lengre – ambisiøse
målbare krav kan til og med være inspirerende.
Ambisiøse klimakrav gir
reduserte utslipp
FutureBuilt har allerede
implementert ambisiøse klimagasskrav gjennom kriteriene FutureBuilt
ZERO – veien mot nullutslipp, hvor vi forventer at parismålene tas på alvor
– og overoppfylles med minimum 50 prosent. FutureBuilt ZERO-B
inkluderer kvantifiserte og etterprøvde mål for 13 bygningskategorier, og
omfatter både materialbruk, energibruk og byggeplassrelaterte
utslipp. Og vi jobber stadig med å utvide beregningsomfanget. I disse
dager jobber vi konkret mot et nytt mål – å inkludere VVS-utstyr i klimagasskravet,
med 50 prosent utslippsreduksjon der også.
Tilskudd fra Klimasats og
drahjelp fra Grønn VVS
Våre
forbildeprosjekter har hatt krav om å levere klimagassberegninger på
teknisk utstyr siden 2020, og er bedt om å etterspørre EPDer for
denne typen utstyr for å sette klima på agendaen, samt drive innovasjon hos
leverandørene. Dette arbeidet har gitt resultater, og har vært en del av
forberedelsen til å få inn teknisk utstyr i hovedberegningene.
Med støtte fra Klimasats, og i
samarbeid med Multiconsult (Grønn VVS) og Reduzer, er vi nå i gang med å
utvikle metodikk og regneregler for VVS-utstyr i FutureBuilt ZERO-metodikken,
med tilhørende kravsnivåer. Prosessen er åpen, og flere bidrar, blant annet
Civitas, CO2-pilot, Rambøll, Hent, Bærum kommune, NMBU, Höegh Eiendom, GK, VKE,
OsloMet, Ahlsell og Entra.
DiBKs betydningsfulle veivalg
Fremover står DiBK foran et
betydningsfullt veivalg. Flere og flere påpeker at krav i teknisk forskrift er
en del av løsningen på omstillingen som må til i bransjen. Vi har full
forståelse for at veien både er lengre og mer komplisert å gå når det kommer
til å sette klimakrav i TEK enn for FutureBuilt. Men, gjennom 77
forbildeprosjekter i vår portefølje, som strekker seg langt for å redusere
utslipp, har vi mer enn nok informasjon til å definere både rettferdige og
ambisiøse krav per bygningskategori.
Vi håper DiBK vil bidra til å
skyte fart i den grønne omstillingen ved å sette tydelige klimakrav. Ikke bare
fordi 2030 nærmer seg raskt, men fordi dagens fravær av klimakrav både bremser
bransjens omstilling og hindrer diskusjonen i å komme ett steg videre. Vi har
ikke lenger råd til å utsette klimakrav og den grønne omstillingen.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.