Nora Holand Hay (fagrådgiver) og Stein Stoknes (faglig leder) i FutureBuilt. Foto: FutureBuilt
Nora Holand Hay (fagrådgiver) og Stein Stoknes (faglig leder) i FutureBuilt. Foto: FutureBuilt

Innlegg: Med klimakrav på plass kan arbeidet begynne

Kim Robert Lisø, konsernsjef i GK, treffer spikeren på hodet med sitt innlegg "Klimakrav må gjelde hele bygget". Setningen "det som måles, blir gjort" treffer

Innlegg av:

Nora Holand Hay (fagrådgiver) og Stein Stoknes (faglig leder) i FutureBuilt.

For det er svært få incentiver til å jobbe med klimagassreduksjoner uten at det blir satt krav til og målt. Og vår erfaring er at det kan dras enda lengre – ambisiøse målbare krav kan til og med være inspirerende.

Ambisiøse klimakrav gir reduserte utslipp

FutureBuilt har allerede implementert ambisiøse klimagasskrav gjennom kriteriene FutureBuilt ZERO – veien mot nullutslipp, hvor vi forventer at parismålene tas på alvor – og overoppfylles med minimum 50 prosent. FutureBuilt ZERO-B inkluderer kvantifiserte og etterprøvde mål for 13 bygningskategorier, og omfatter både materialbruk, energibruk og byggeplassrelaterte utslipp. Og vi jobber stadig med å utvide beregningsomfanget. I disse dager jobber vi konkret mot et nytt mål – å inkludere VVS-utstyr i klimagasskravet, med 50 prosent utslippsreduksjon der også. 

Tilskudd fra Klimasats og drahjelp fra Grønn VVS

Våre forbildeprosjekter har hatt krav om å levere klimagassberegninger på teknisk utstyr siden 2020, og er bedt om å etterspørre EPDer for denne typen utstyr for å sette klima på agendaen, samt drive innovasjon hos leverandørene. Dette arbeidet har gitt resultater, og har vært en del av forberedelsen til å få inn teknisk utstyr i hovedberegningene. 

Med støtte fra Klimasats, og i samarbeid med Multiconsult (Grønn VVS) og Reduzer, er vi nå i gang med å utvikle metodikk og regneregler for VVS-utstyr i FutureBuilt ZERO-metodikken, med tilhørende kravsnivåer. Prosessen er åpen, og flere bidrar, blant annet Civitas, CO2-pilot, Rambøll, Hent, Bærum kommune, NMBU, Höegh Eiendom, GK, VKE, OsloMet, Ahlsell og Entra. 

DiBKs betydningsfulle veivalg

Fremover står DiBK foran et betydningsfullt veivalg. Flere og flere påpeker at krav i teknisk forskrift er en del av løsningen på omstillingen som må til i bransjen. Vi har full forståelse for at veien både er lengre og mer komplisert å gå når det kommer til å sette klimakrav i TEK enn for FutureBuilt. Men, gjennom 77 forbildeprosjekter i vår portefølje, som strekker seg langt for å redusere utslipp, har vi mer enn nok informasjon til å definere både rettferdige og ambisiøse krav per bygningskategori. 

Vi håper DiBK vil bidra til å skyte fart i den grønne omstillingen ved å sette tydelige klimakrav. Ikke bare fordi 2030 nærmer seg raskt, men fordi dagens fravær av klimakrav både bremser bransjens omstilling og hindrer diskusjonen i å komme ett steg videre. Vi har ikke lenger råd til å utsette klimakrav og den grønne omstillingen.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.

Powered by Labrador CMS