F.v. Carine Lausselet, Camille Vandervaeren, Jan Sandstad Næss og Freja Nygaard Rasmussen.
Innlegg: Kort vei til en politikk for bygg som styrker klimasaken
Klimaregnskap for bygg er et effektivt verktøy for å nå klimamålene. Nå må kravene følges opp med politikk.
Innlegg:
Carine Lausselet (SINTEF), Jan Sandstad Næss (NTNU), Camille Vandervaeren
(SINTEF), Freja Nygaard Rasmussen (NTNU)
Flere aktører i
byggenæringen uttrykker at klimaregelverk oppleves som meningsløst og fordyrende. Men dette er ikke tiden for å sløyfe sånne
krav – snarere trenger vi å bygge videre på det vi har.
Skal klimamålene nås,
må alle bidra etter evne. I juli 2023 kom det krav i byggeteknisk forskrift
(TEK17) om dokumentasjon av klimaregnskap ved oppføring av nye boligblokker og
yrkesbygg. Frontløperne i byggenæringen har vært med på å pushe denne
nødvendige utviklingen. Dette er ofte større bedrifter, som ser kravet om
klimaregnskap som en konkurransefordel. Og ja! Ambisiøse pilotprosjekter har vist
at utslippsreduksjon er mulig, også i praksis.
Men kravet om
klimagassregnskap har også blitt kritisert av byggenæringen. Av ulike årsaker. Noen
utrykker en frustrasjon over en papirmølle som ikke leses. Andre nevner en stor
pålagt ekstrakostnad. Klimakrisen gjør at det ikke er mulig å senke ambisjonene.
Vi kan derimot forbedre kravene og kunnskapen rundt dem.
Norge må også
innføre grenseverdier
Dagens krav om å føre klimaregnskap bør følges opp med grenseverdier, altså
hvor mye utslipp som er tillatt. Det finnes i dag bra tallgrunnlag for det.
Danmark har satt grenseverdier. Sverige og Finland planlegger grenseverdier.
I det reviderte
bygningsenergidirektivet ber EU medlemslandene om å utvikle et veikart for å
sette grenseverdier. Om vi ikke følger opp, risikerer Norge å henge etter
resten av Europa når det gjelder innsats og kunnskap for å begrense utslippene
fra bygg.
Det bør snarest
opprettes en nasjonal database for å samle inn pålagte klimaregnskap. Hos våre
svenske og danske naboer har dette stått helt sentralt i reguleringen.
Databasen brukes også aktivt til videre utvikling av regulering og krav.
Bedriftene trenger
hjelp
I tillegg må vi få et kunnskapsløft i bransjen. Kravene må føles overkommelige
også for de som ikke har spesialister på området. I Norge er 99 prosent av
foretakene små og mellomstore, med under 100 ansatte. Her er det ikke gitt at
innfasing av klimakrav er enkelt.
I våre nordiske
naboland brukes analysene fra databasen til å gi hele bransjen innsikt og
kunnskap om utslippsnivåer. I Danmark har kunnskap for både små og store
bedrifter vært fritt tilgjengelig via et kunnskapssenter for klimaregnskap i
bygg. Den felles læringen øker bransjens engasjement i utvikling av både
grenseverdier og metoder.
En undersøkelse foretatt
av Sparebank1 i 2024 viser at 19 prosent av bedriftene i Norge har et klimaregnskap
for bedriften. To av fem bedrifter har konkrete mål for å kutte utslipp. En av fire
har en overgangsplan. Det trenges i høy grad en overgangsplan for innfasing og
utbygging av klimakrav til byggenæringen. Denne må gjøres relevant og
konkretiseres for ulike typer målgrupper. Dette vil gi anledning til alle
aktører fra politikere til leverandører, å forstå tidsplan, mulighetsrom og
konsekvenser av aktuelle og planlagte tiltak.
Vi trenger et
nasjonalt veikart
Helt konkret trenger vi et
nasjonalt veikart for energibruk og utslipp fra den norske bygningsmassen mot 2030
0g 2050. Rapporterings- og utslippskrav må kunne revideres regelmessig. Over
tid bør grenseverdier gradvis strammes inn, og rapporteringskravene bli
strengere, i tråd med det europeiske bygningsdirektivet.
Vi oppfordrer til mer
bruk av klimaregnskap fra tidligfase planlegging til ferdig bygg. Det er ikke
en mulighet å unngå krav her. For eksempel vektes miljøytelse 30 prosent i
offentlige anskaffelser. Og i tråd med den nye europeiske taksonomien, må
fremtidige investeringsbeslutninger basere seg på klimaytelse.
Samfunnsvitenskapen
må på banen
En nøkkelutfordring framover blir
å sette vitenskapsbaserte grenseverdier som både er oppnåelige, ambisiøse nok
til å nå klimamålene, og rettferdige på tvers av befolkning. Her må
samfunnsvitenskapen på banen for å informere om hva som kan regnes som
tilstrekkelige tjenester, samt hvordan unngå en ujevn byrdefordeling.
Nå må absolutte krav
om føring av klimaregnskap følges opp med politikk som
gir arbeidet betydning. Helst i god tid før 2030. Klimaregnskap
for bygg er et ypperlig verktøy for å nå klimamålene som politikerne har
vedtatt.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.