Hans Petter Håvås Hanson. Foto: Konkurransetilsynet
Innlegg: Konkurranse kan styrke kronen
God konkurranse styrker produktiviteten, og derfor anbefaler Draghi-rapporten mer effektiv konkurransepolitikk i EU. Her hjemme kan den kanskje også bidra til å styrke kronekursen.
Kronekursen er stadig på
vikende front. SSB, Norges Bank, forskere og analytikere peker på samme
syndebukk: den lave produktivitetsveksten i Norge de siste årene. En effektiv
konkurransepolitikk kan trå hjelpende til.
Kanskje.
Innlegg av:
Hans
Petter Håvås Hanson, sjeføkonom i Konkurransetilsynet.
Man
trenger ikke lete lenger enn til konkurranselovens paragraf 1 for å få et hint
om svaret: Lovens formål er å bidra til effektiv bruk av samfunnets ressurser.
Men sammenhengen mellom økt produktivitet og konkurranse handler om enda
viktigere ting enn at utenlandsferien skal bli billigere for soldekadente
nordmenn.
Det
er Europas fremtid som står på spill. Det er i hvert fall inntrykket man sitter
igjen med etter å ha lest rapporten fra super-Mario Draghi. Tidligere i høst
overleverte den tidligere presidenten i den europeiske sentralbanken sine
anbefalinger for hvordan EU skal holde tritt med USA og Kina. Oppskriften er
økt produktivitet og mer innovasjon.
Et av
virkemidlene er mer effektiv konkurransekontroll.
Økonomer
trekker ofte frem tre ulike mekanismer som kan forklare hvorfor god konkurranse
fører til produktivitetsvekst.
- For det første vil konkurranse gi hver enkelt bedrift et incentiv til kostnadseffektiv drift. Med trusselen om at lite effektive bedrifter vil bli utkonkurrert i bakhodet, vil ledelsen ha incentiver til å snu hver eneste stein og legge seg i selen for å kutte kostnader. Eller som økonomen John Hicks proklamerte i 1935: «The best of all monopoly profits is a quiet life».
- Konkurransedynamikken vil sørge for at bedrifter med høyere produktivitet øker sine markedsandeler på bekostning av mindre produktive bedrifter. I markeder med sterk konkurranse blir de minst produktive tvunget til å forlate markedet, og nye, mer produktive bedrifter kan komme inn. Konkurranse fører med andre ord til en semi-darwinistisk sorteringsmekanisme der bare de produktive overlever.
- Men den viktigste forklaringen på at konkurranse fører til produktivitetsvekst, er trolig at konkurranse kan oppmuntre til innovasjon. Innovasjon og nye måter å produsere på kan for eksempel føre til kraftige kostnadsbesparelser, bedre kvalitet eller skape nye markeder.
Sammenhengen
mellom konkurranse og innovasjon er imidlertid ikke helt entydig. Noen viser
til forskning og teori som tilsier at sammenhengen kan forklares med en omvendt
U: I lite konsentrerte markeder vil svakere konkurranse og høyere profitt gi et
sterkere incentiv til å innovere, mens sammenhengen er motsatt i mer
konsentrerte markeder.
Dersom
en slik sammenheng stemmer, bør det ikke ha nevneverdig betydning for dagens
konkurransekontroll. Årsaken er at konkurransemyndighetene først og fremst er
bekymret for økt markedsmakt i markeder som allerede er konsentrerte. I slike
tilfeller er teorien og forskningen entydig: Svakere konkurranse fører til
mindre innovasjon.
Men
produktivitetsvekst påvirkes åpenbart også av mange andre faktorer enn graden
av konkurranse. Det kan derfor være verdt å spørre seg hvor stor betydning økt
konkurranse egentlig har.
Produktivitetsutvikling
kan være vanskelig å måle, særlig i spesifikke sektorer eller markeder. Enda
mer utfordrende kan det være å måle hvordan konkurransepolitikk spesifikt
påvirker produktiviteten.
Danske
konkurransemyndigheter har nylig forsøkt. De finner at en nedgang i marginer på
ett prosentpoeng fører til en produktivitetsvekst på 0,5 prosent. Påvirkningen
av konkurranse på innovasjon er holdt utenfor. En slik økning er ikke helt
ubetydelig. I Nasjonalbudsjettet for 2024 ble det for eksempel lagt til grunn
en generell produktivitetsvekst på 0,6 prosent.
Triksing
med slike tall på overordnet nivå gir bare et glimt av sannheten. Det som
imidlertid virker krystallklart er at god konkurranse over tid styrker
produktiviteten.
Det
er nettopp derfor Draghi-rapporten peker på fungerende konkurransepolitikk som
en del av løsningen for et mer konkurransedyktig Europa. Draghi foreslår blant
annet å innføre et såkalt markedsetterforskningsverktøy for å fikse
konkurranseproblemer som dagens lovgivning ikke kan håndtere.
Han
tar også til orde for at innovasjon bør få en sterkere rolle i
fusjonskontrollen, og at saksbehandlingstiden i konkurransesaker må ned. Alt
dette er velkjente tema som Konkurransetilsynet er opptatt av.
Konkurransetilsynet
vil i årene som kommer først og fremst bruke ressurser på å sikre at bedrifter
som slår seg sammen ikke får mer markedsmakt, samt kampen mot karteller og
misbruk av dominerende stilling. Kjernen i tilsynets virksomhet er viktige
bidrag for å sikre produktivitetsvekst.
Så
får heller makroøkonomene gi svaret på hva som er den mest effektive kuren for
kronekursen.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.