Artikkelforfatterne
Advokatene Kjetil Synsvoll Sangolt og Jonas Garberg, CMS Kluge Advokatfirma.
Både etter kjøpsloven og de gjeldende kontraktstandardene for
kjøp av byggevarer (NS 8411 og NS 8412) gjelder en absolutt reklamasjonsfrist. Etter NS 8411 og NS 8412 er
fristen på 5 år fra levering eller eventuelt fra overtakelse av produktene
(gjelder for avtale som omfatter montering).
Dersom kjøpsavtalen ikke regulerer
den absolutte reklamasjonsfristen gjelder kjøpsloven, der den absolutte
reklamasjonsfristen er satt til 2 år etter salgstingen ble overtatt.
I begge
tilfeller vil reklamasjonsfristen kunne løpe mens prosjektet fortsatt er
pågående.
Byggherrens reklamasjonsfrist etter NS 8405 og NS 8407 er på
5 år etter at kontraktsarbeidene ble overtatt. Byggherrens reklamasjonsfrist kan
derfor innebære at entreprenøren en periode blir sittende alene med risikoen
for skjulte feil og mangler ved byggevarene. En garanti fra selger/leverandøren
kan her komme entreprenøren til unnsetning.
En slik garanti er imidlertid enda viktigere for den som skal
sitte som eier av bygget, enn for entreprenøren. En absolutt reklamasjonsfrist
på for eksempel fem år mot enten leverandør eller entreprenør, er ofte til liten hjelp
for byggevarer med forventet levetid på flere tiår.
Om eieren av bygget ikke
blir sikret, kan vedkommende ende opp med å overta en betydelig risiko for
produktets kvalitet ved utløpet av den absolutte reklamasjonsfristen mot
entreprenøren.
Det hjelper lite å ha et klart mangelskrav i hende seks år etter
overtakelsen, dersom det ikke kan gjøres gjeldende fordi den absolutte
reklamasjonsfristen er gått ut.
Dette kan og bør byggeier sikre seg mot, ved at
man for kritiske byggematerialer velger produkter fra leverandører som tilbyr varige
og gode garantier. I tillegg kan gode garantier både avverge tvister og
forenkle eventuell domstolsbehandling for kravshaver.
Alt dette bygger imidlertid på en sentral forutsetning,
nemlig at garantien fungerer som tiltenkt når det går galt og den kommer under
rettslig behandling.
Garantier
i domstolene
En rettslig produktgaranti er et bindende løfte som leverandøren
av en byggevare gir til kjøper, som gir kjøper rettigheter utover det kjøper
ellers ville ha hatt etter gjeldende rett (for eksempel etter kjøpsloven).
En garanti
kan innebære en ren forlengelse av mangelsansvaret utover den absolutte
reklamasjonsfristen, men det kan også innebære mer omfattende rettigheter, ved
at leverandøren for eksempel står inne for nærmere bestemte egenskaper ved produktet
eller garanterer mot mangler i sin helhet i garantitiden.
Både omfanget og
virkningene av en garanti kan tilpasses partenes behov ved det aktuelle kjøpet.
I forkant av innkjøp av kritiske byggevarer med lang levetid
bør kjøper undersøke sine rettigheter ved svikt i varene. Nedenfor gjennomgår
vi to spørsmål som kjøper bør stille seg dersom produsent og/eller selger har
stilt en garanti.
1) Hva dekkes under garantien?
Hva som dekkes under garantien beror på en tolkning av
garantidokumentet/garantiutsagnet. Kjøper bør derfor sjekke garantidokumentet
med tilhørende vilkår nøye, og ikke bare slå seg til ro med at det er gitt en
garanti for et visst antall år.
Kjøper må sjekke hvilke rettigheter garantien
gir og på hvilke vilkår, herunder hvilke mangler leverandøren garanterer mot
(for eksempel alle mangler, svikt i kjerneegenskaper og/eller bestemte mangelstyper),
hvilke typer krav som kan gjøres gjeldende under garantien (for eksempel krav på
omlevering, utbedring og/eller erstatning), hvordan slike krav skal fremsettes,
om det er særlige vilkår i garantien man må være oppmerksom på for at garantien
skal kunne påberopes, hvem som kan gjøre gjeldende krav under garantien og om
det gjelder særlige begrensninger i garantien eller er tatt forbehold.
Noen garantier knytter seg til funksjonen til produktet og
type skader/mangler som kan oppstå. Dette kan for eksempel gjelde garantier mot
sopp og råte på fasadeplater, vinduer og dører, eller at fasadeplater skal være
værbestandig, ikke sprekke eller falme innen et gitt antall år.
Denne type
garantier gir etter vårt syn ofte en god sikkerhet for kjøper fordi det knytter
seg til observerbare forhold som relativt enkelt kan oppdages og det knytter
seg til hvordan produktet vil fungere under kjøperens bruk. Dette til forskjell
fra garantier som gjelder mer detaljerte egenskaper ved produktene slik de er
produsert på fabrikk eller garantier om samsvar med standarder.
Slike garantier
kan også være nyttige, men vil ofte være mer krevende for kjøper å benytte seg
av om feilen oppdages etter lang tid.
I en sak for Gulating lagmannsrett LG-2022-60883-1 fikk en
entreprenør medhold i krav på erstatning mot selger av fasadeplatene med
grunnlag i en funksjonsgaranti (artikkelforfatterne var henholdsvis
prosessfullmektig og rettslig medhjelper i saken).
Saken gjaldt fasadeplater på
en boligblokk, som få år etter byggene var reist hadde fått bobler og blærer
som følge av vanninntrengning. Selgers garantidokument lovet blant annet «outstanding
levels of colourfastness, UV and weather resistance, durability and
cleanability», samt 10 års garanti mot «colour fade and delamination».
Kjøper
(entreprenøren) gjorde gjeldende garantien overfor selger, men ble møtt med at
skadene som var oppstått ikke var delaminering og at det var kjøpers
prosjektering og utførelse av byggene som var mangelfull, ikke platenes
beskaffenhet.
Lagmannsretten fant at skadene som hadde oppstått falt innunder
garantien, både fordi platene ikke oppfylte egenskapene til værbestandighet mv.
og fordi platene delaminerte.
Saken illustrerer på den ene siden at garantier
kan være en nyttig sikkerhet.
Ettersom entreprenøren måtte helt til lagmannsretten
for å få gjennomslag for kravet, er dommen også et eksempel på at denne type
saker kan reise kompliserte spørsmål med hensyn til om skadene skyldes svakheter
ved produktet eller forhold tilknyttet entreprenørens prosjektering eller
utførelse, som entreprenøren vil hefte for.
Vårt råd er å gjennomgå garantivilkårene nøye før avtale
inngås, og at den graden av trygghet garantien gir, vektlegges ved valg av
produkt eller leverandør – særlig for kritiske byggevarer med lang forventet
holdbarhet.
Dersom det er særlige forhold ved prosjektet som kan ha betydning
for produktets ytelse (for eksempel værforhold, spesielle konstruksjonsmessige
forhold mv.) vil det også kunne være fornuftig å synliggjøre dette for
leverandøren, og be om tilbakemelding på om dette vil kunne ha betydning for
garantiens rekkevidde. Monteringsveiledningen må følges svært nøye, og
eventuelle avvik fra denne bør avklares med leverandøren.
Ved større innkjøp
kan det også være rom for å forhandle om vilkårene i garantien, dersom det er
uklarheter eller ønske om en bedre dekning.
2) Hva er rettsvirkningene av garantien?
Utgangspunktet er at rettsvirkningene beror på en tolkning av
garantidokumentet. Der virkningene av garantien ikke er angitt i
garantidokumentet eller øvrige deler av avtalen mellom partene, må man falle
tilbake på mer etablerte rettsvirkninger for garantier etter bakgrunnsretten.
Vi presentert nedenfor kort hovedtrekkene i disse:
(i) Selger får bevisbyrden for at mangelen skyldes kjøper
Ved enkelte typer garantier snus bevisbyrden for at mangelen
skyldes kjøper. Dette gjelder f.eks. for funksjonsgarantier, der selger
innestår for bestemte funksjoner ved salgsgjenstanden. F.eks. en garanti mot
kondens mellom glassene ved salg av vindu. En snudd bevisbyrde innebærer at det
er selger som må sannsynliggjøre at salgstingen ikke er mangelfull, eventuelt
at svikten innenfor garantiens område skyldes kjøpers forhold. Dette er ofte utfordrende
for selger, og utgjør en styrket rettsstilling for kjøper.
(ii) Reklamasjons- og foreldelsesfrister skyves ut i garantiperioden
Om det er stilt en garanti for en periode på f.eks. 10 år,
innebærer det at absolutte reklamasjonsfrister (etter kjøpsloven eller f.eks.
NS 8411 og NS 8412) ikke gjelder dersom det oppstår svikt innenfor rammen av
garantien. Reklamasjoner vil kunne fremsettes i hele garantiperioden. Dette vil
ofte være en svært viktig sikkerhet ved kjøp av byggevarer med lengre levetid.
Dersom leverandør har garantert for nærmere bestemte
egenskaper ved produktet, gjelder den forlengede reklamasjonsperioden kun for
svikt i disse egenskapene. Krav tilknyttet mangler ved øvrige egenskaper vil
kunne være bortfalt som følge av den absolutte reklamasjonsfristen. Det er også
viktig å ha med seg at reklamasjoner normalt fortsatt må fremsettes «innen
rimelig tid» fra mangelen burde vært oppdaget for at kjøper skal ha kravet
i behold (dette gjelder etter kjøpsloven, NS 8411 og NS 8412).
En garanti innebærer også at den alminnelige
foreldelsesfristen på tre år først starter å løpe den dagen da kjøperen gir
varsel om forholdet kravet grunner seg på, men senest på dagen garantien løper
ut, se foreldelsesloven § 3 nr. 4. Dette er langt bedre enn normalordningen i
foreldelsesloven, hvor foreldelsesfristen på tre år starter ved overtakelse av
produktet – selv om det er skjulte feil og mangler – og hvor kjøper bare har en
tilleggsfrist på 1 år fra dagen man fikk nødvendig kunnskap om mangelskravet og
skylderen.
En kuriositet i den sammenheng er at det kan reises spørsmål
om den utskutte reklamasjonsfristen etter f.eks. NS 8411 og NS 8412 utgjør en
garanti omfattet av foreldelsesloven § 3 nr. 4, og at man derfor kan dra fordel
av denne spesialregelen dersom mangelen f.eks. oppstår etter tre år og en måned,
og man ikke fremmer krav innenfor tilleggsfristen på ett år.
Det er imidlertid
flere grunner til at dette ikke er særlig praktisk, og vi vil alltid råde
kravshavere til å holde seg innenfor tilleggsfristen om mulig.
(iii) Erstatningsansvar for indirekte tap
Ved mangler er utgangspunktet etter kjøpsloven at kjøper kan
kreve erstatning for direkte tap.
Dersom tingen allerede på avtaletidspunktet
avvek fra det som var tilsikret (garantert) av selger, kan kjøperen etter
kjøpsloven § 40 tredje ledd i tillegg kreve dekket indirekte tap; som
driftsavbrudd, avsavnstap, tapt fortjeneste og tap som følge av skade på annet
enn salgstingen selv mv.
Avslutning – husk å lese garantidokumentet nøye!
Å kjøpe produkter hvor det stilles en garanti kan, som dette
innlegget viser, gi kjøper en bedre trygghet for at man får det man betaler
for, og gi en langt bedre posisjon både med hensyn til reklamasjonsfrister og
foreldelsesfrister, enn det man ellers ville hatt. Å føre opp bygg der de
kritiske byggevarer er sikret med gode garantier er derfor av stor verdi både
for entreprenør og – særlig – for eier av bygget.
I forkant av kjøpet er det derfor viktig å sjekke både
avtalevilkår og eventuelle garantidokumenter med tilhørende vilkår nøye, både
for å være sikker på at det er gitt en garanti og for å ha et klart bilde på
hva leverandør garanterer for, og på hvilke vilkår. Dersom noe fremstår uklart,
bør det sjekkes med leverandør i forkant av kjøpet.
Dersom du befinner deg i en situasjon hvor det foreligger
mangler som gjelder byggevarene, og reklamasjonsfristen mot entreprenøren er
gått ut, kan redningen være å undersøke om du er sikret gjennom en
garanti fra produktleverandøren.
Dette er et leserinnlegg og står for forfatters egen regning.