Silje Gystad Ytterdal. Foto: Betong Øst
Silje Gystad Ytterdal.

Innlegg: Elektrifisering av bygg og anlegg? En dråpe i havet – en dyr dråpe.

Symbolske klimatiltak får mye oppmerksomhet i kampen for å redusere klimagassutslipp fra bygg og anlegg. Dette gir liten effekt på det totale klimaregnskapet og er utilstrekkelig om man vil nå de ambisiøse målene som er satt. Innkjøp av elektrisk bilpark glorifiseres, mens tiltak som virkelig monner – som lavkarbonbetong – blir ikke tatt i bruk.

Innlegg av:

Silje Gystad Ytterdal, FOU- og Miljøsjef i Betong Øst.

Vi står i en klimakrise, og byggenæringen har en betydelig rolle i å redusere utslippene. Med Norges mål om å kutte klimagassutslippene med 55% innen 2030, er det avgjørende at vi retter øynene mot de tiltakene som gir størst effekt. Lavkarbonbetong har vært tilgjengelig i nesten et tiår. Likevel opplever vi i Betong Øst etterspørselen som stabilt lav, i størrelsesorden 4-6% av det årlige produksjonsvolumet. Svært lite ser ut til å snu trenden, og det er skremmende å se at det gjennomføres store offentlige prosjekter uten noen form for krav om miljø- og bærekraftstiltak som faktisk monner. I virkeligheten er det ikke et alternativ å ikke bygge med betong, og det bør ikke være et alternativ å bruke betong uten betydelig klimagassreduksjon.

Ser vi på tallene fra de store riksentreprenørene, utgjør utslipp fra anleggsmaskiner og utstyr bare 1-4% av det totale utslippet fra typiske byggeprosjekter. Samtidig kan bruk av lavkarbonbetong redusere utslippet med 50% sammenlignet med tradisjonell betong. Den samme tendensen ser vi blant annet i «Klimafotavtrykk bygg og anlegg» rapporten til Asplan Viak, som viser at de desidert største utslippene fra bygg- og anlegg kommer fra materialproduksjon (63%). Det ligger med andre ord et enormt potensial ved å bruke lavkarbonbetong som et effektivt tiltak for å redusere klimagassutslippene i byggenæringen.

Det er derfor forbløffende at det er så mye fokus på utslippsfrie anleggsmaskiner, når teknologien og utstyret for dette egentlig ikke er dimensjonert eller klar for behovet man har i dag. Samtidig har vi hatt muligheten til å bruke lavkarbonbetong i mange år, så hvorfor utnytter vi ikke den tilgjengelige teknologien som kan gi betydelige utslippsreduksjoner?

Ser vi på hvor mye CO2 som spares per krone investert, er lavkarbonbetong uten tvil mer effektivt enn for eksempel elektriske betongbiler. Med helelektriske betongbiler koster hver kg CO2 spart mellom 150 og 200 kr. Til sammenligning koster eksempelvis lavkarbon ekstrem i overkant av 1 kr pr kg CO2 spart. Vi har flere ganger opplevd å levere standard betong uten CO2-reduserende tiltak på våre elektriske betongbiler. Det er det samme som å pisse i havet!

I et typisk boligprosjekt utgjør transport av betong 0,4% av betongleveransen! Likevel er det altså her våre politikere ønsker at vi skal legge inn alt av ressurser for å få ned utslippet- ved å tvinge bransjen til tunge investeringer i fossilfri transport til dobbel pris med tilnærmet ingen betalingsvilje fra kunder og byggherrer. Dette viser galskapen bak de glorifiserte kravene om fossilfri transport.

Foreløpig har Norge kun kuttet 5% av sine klimagassutslipp. Hvis vi virkelig skal nå målet om 55% kutt innen 2030, må vi begynne å bruke de tilgjengelige teknologiene som gir mest utslippsreduksjon per krone.

Misforstå meg rett, vi heier på elektrifiseringen. Men det er på tide at politikere, byggherrer og andre beslutningstakere tar den tilgjengelige teknologien i bruk, den som virkelig monner. Det siste året har vi stadig sett «klimakåte» politikere som klipper snorer for elektriske kjøretøy til bygg- og anleggsbransjen. Fortsatt har jeg til gode å se en eneste politiker klippe snor for en et bygg med lavkarbonbetong. Det hadde vært gøy å oppleve!

Innlegget sto først på trykk i DN.

Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.

Powered by Labrador CMS