Johannes Meyer-Myklestad, partner i Selmer og styremedlem i buildingSMART Norge. Foto: Selmer
Innlegg: Effektivisering av drift og vedlikehold i bygge-, anleggs- og eiendomsnæringen - standardiseringens avgjørende rolle
Bygge-, anleggs- og eiendomsnæringen er Norges største landbaserte næring og både potensialet og behovet for effektivisering er stort. Dette gjelder spesielt for drift, vedlikehold og forvaltning av både bygg og anlegg.
Innlegg av:
Johannes Meyer-Myklestad, partner i Selmer og styremedlem i buildingSMART Norge.
Dette er områder hvor vi kan forvente betydelig utvikling i
årene fremover, som særlig vil drives av ny teknologi og kunstig intelligens (KI).
Teknologiutviklingen skaper store muligheter, men for å kunne utnytte
potensialet fullt ut, er det avgjørende med standardisering og fri digital
informasjonsflyt.
Teknologi, KI og behovet for standardisering
Ny teknologi, som sensorer og IoT-løsninger, samt bruken av
kunstig intelligens i byggeprosesser og eiendomsforvaltning, er allerede på
full fart inn i næringen. Denne utviklingen kan revolusjonere hvordan vi
drifter og vedlikeholder bygg og anlegg, men for at dette skal bli en realitet,
kreves det felles holdninger til hvordan vi bygger opp og samler informasjon.
Her kommer standardisering inn som en helt sentral forutsetning.
Bygg- og anleggsprosjekter involverer mange ulike aktører –
fra arkitekter og ingeniører til entreprenører, leverandører, leietakere, eiere
og driftspersonell. Uten felles standarder og strukturer for datautveksling
blir det vanskelig å samordne prosesser og sikre at informasjon flyter sømløst
gjennom alle faser av et bygg eller anleggs livssyklus.
Idealet som vi bør strebe etter er at man i en tidlig fase
identifiserer hvilket informasjonsbehov et bygg eller anlegg har, med sikte på
hvordan bygget eller anlegget skal brukes, driftes og vedlikeholdes. Hvis dette
er avklart allerede fra prosjektering og bygging, vil drift, vedlikehold og
oppgradering kunne gjennomføres på en mest mulig effektiv måte. Effektiv
dataflyt legger dermed grunnlaget for smartere, mer kostnadseffektiv og
bærekraftig forvaltning.
Hvis vi samtidig kan strukturere og dermed samle
informasjonen på samme måte hver gang, vil også hastigheten til
teknologiutviklingen og nytten av KI øke tilsvarende. Jo mer likt vi samler
informasjonen, jo lettere er den å behandle.
Hvordan vi definerer informasjonsbehovet for et prosjekt og
hvordan vi samler informasjonen, utgjør viktige deler av den standardiseringen
bransjen står overfor.
buildingSMART Norge: En nøkkelaktør i digitaliseringen
I Norge er buildingSMART Norge en sentral aktør for å fremme
standardisering og digital informasjonsflyt i bygge-, anleggs- og
eiendomsnæringen basert på åpne standarder. buildingSMART Norge er en nøytral
interesseorganisasjon som deltar aktivt i utviklingen og implementeringen av
åpne standarder som er kritiske for bransjens digitale transformasjon. Åpne
standarder legger til rette for en felles forståelse av hvordan data kan
struktureres og utveksles på tvers av systemer og plattformer, uavhengig av
hvilken programvare eller teknologiløsning som benyttes.
Et sentralt initiativ fra buildingSMART Norge er
POFIN-prosjektet som lanseres 24. april 2025 (Prosjekt og Forvaltning i Norge).
POFIN har som mål å definere rammer og beste praksis for hvordan digital
informasjon skal håndteres gjennom hele livssyklusen til et bygg eller anlegg,
fra planlegging og bygging til drift og forvaltning. Dette prosjektet er et
viktig steg mot en mer standardisert og integrert fremtid, og fungerer som en
byggestein for videre utvikling på området. Ved å legge til rette for at data
fra prosjekteringsfasen enkelt kan overføres til driftsfasen, sørger POFIN for
en mer sømløs og effektiv prosess for alle involverte parter.
POFIN-rammeverket er et nasjonalt rammeverk for å stille
krav til informasjon, inngå avtaler, følge opp informasjonsleveranser,
digitalisere eksisterende byggverk og forvalte informasjon gjennom byggverkets
livsløp. Det baserer seg på den internasjonale standarden for forvaltning av
informasjon gjennom hele livssyklusen til et byggverk (NS 19650), den norske
standarden for BIM (NS 8360) og en samling av leveransekrav. Det kan allerede
brukes som det er, eller tjene til inspirasjon for ytterligere detaljering.
Allerede er det tatt i bruk av sentrale aktører i næringen.
buildingSMART Norge avholder snart sin årskonferanse for
2025. Her vil drift og vedlikehold være et sentralt tema og konferansen åpnes
med innlegg fra blant annet Statens Vegvesen, Nye Veier og Bane NOR. For de som
er interesserte i hvordan standardisering og digitalisering kan være med på å
løfte drift og vedlikehold fremover, er dette noe å få med seg. Der vil det
også bli drøftet hvordan bransjen sammen kan bygge videre på prosjekter som
POFIN.
Kontrakter og tidlig involvering som verktøy for å tilrettelegge
for fremtidig drift, vedlikehold og facility management
To andre grep som er avgjørende for å lykkes med effektiv
forvaltning, er forventningsavklaring gjennom kontrakter og tidlig involvering
av forvaltningsaktører i prosjektene.
For å sikre god drift og vedlikehold i fremtiden, må det
sikres at man stiller de riktige krav til informasjon på et tidlig stadium.
Dette gjelder både hvilke funksjoner som ønskes, hvilke data som er sentrale og
hvordan man skal sikre dette gjennom prosjektering og utførelse. Ideelt sett
bør partene innta tydelige krav om dette allerede i kontraktene som inngås med
rådgivere og entreprenører for å utvikle og bygge prosjektet. Da kan alle
samles om prosjektets ambisjoner og avtalte rammer fra begynnelsen.
I tillegg er det nødvendig å trekke på kompetansen til de
som driver med drift, vedlikehold og facility management. I dagens prosjekter
hender det altfor ofte at disse aktørene koples på først etter at et bygg er
ferdigstilt. Da er det for sent å gjøre noe med kravsspesifikasjoner og
informasjonskrav, og noen av de mulige gevinstene går tapt. Byggherrer og
entreprenørmiljøene bør derfor benytte eksisterende informasjonsstandarder og forsøke
å engasjere slike aktører allerede i planleggingsstadiet av prosjektet. Og
disse aktørene bør snarest øke tilbudet om rådgivningstjenester som løfter
bestillerkompetansen.
Noen større miljøer innen både anlegg og bygg har allerede
høy kompetanse på drift og vedlikehold. Men også her er det et potensial for
bedre samsnakking og tidlig involvering av de riktige ressursene i
planleggingsfasen.
God prosjektplanlegging innebærer generelt at en samler og
stiller relevante og klare krav til digital dokumentasjon og informasjonsflyt,
slik at denne kan brukes aktivt i fremtidig drift, vedlikehold og facility
management. Dette inkluderer blant annet å sikre at informasjon om byggverket
benyttes på en måte som legger til rette for at all relevant informasjon blir
tilgjengelig for de som trenger den i hele byggets livsløp.
Avslutning
Bygge-, anleggs- og eiendomsnæringen står på terskelen til et
digitalt gjennombrudd. Felles standardisering vil spille en avgjørende rolle
for å realisere potensialet til ny teknologi og KI. buildingSMART Norge og
POFIN-prosjektet er eksempler på initiativer som kan være med å bære frem denne
utviklingen. Nå må vi samle oss og støtte opp om disse initiativene.
Dette er et leserinnlegg og står for forfatters egen regning.