Leif Iversen (t.v.) og Espen Hoff. Foto: Nucleus
Innlegg: Byggenæringen i knestående – hva gjør vi nå?
Nylig sa administrerende direktør i NBBL, Bård Folke Fredriksen, at byggenæringen har hatt to tøffe år bak seg. Men de neste to årene blir enda mer krevende. Det er en uttalelse som kaster lys over en bransje som står midt i en storm av utfordringer – høy gjeld, høye renter, synkende boliginvesteringer og et presset boligmarked.
Innlegg av:
Leif Iversen, seniorrådgiver og teamleder samfunn i Nucleus og Espen Hoff, assosiert seniorrådgiver i Nucleus.
Samtidig ser vi ingen tydelige tegn til at det fremlagte
statsbudsjettet gir nok drahjelp til å håndtere de pågående problemene, snarere
tvert imot. Hva gjør vi nå?
En bransje under press
Byggenæringen er en av Norges viktigste bransjer, og består
av 100 000 virksomheter som sysselsetter rundt 400 000 og bidrar med
400 milliarder i verdiskapning. Det gjør byggenæringen til Norges største og
viktigste fastlandsnæring. Likevel står næringen i knestående, og mye tyder på
at det blir verre før det blir bedre. I 2023 falt boliginvesteringene med hele
21 prosent, og i 2024 har fallet fortsatt med ytterligere 5,8 prosent bare i
første kvartal. Dette er det største fallet som er registrert siden 1978. Den
lave igangsettingen av nye boligprosjekter vitner om en dyp nedgang i
aktiviteten, og boligprodusentene rapporterer om en nedgang i
igangsettingstillatelser på over 15 prosent fra året før. Her spiller også økte
byggekostnader inn, og som I tredje kvartal i år var 28 prosent høyere enn i
tredje kvartal 2020.
Boliginvesteringer utgjør nå bare omtrent 20 prosent av
investeringene i fastlandsøkonomien. Det at denne andelen nå har falt
dramatisk, bidrar til en svekkelse av hele norsk økonomi. Samtidig stiger
boligprisene, og med hele 19 prosent siden 2020. I pressområder som Oslo og
Bergen er gjennomsnittsprisen på en bolig nå svimlende 6,6 millioner kroner.
Dette gjør det stadig vanskeligere for vanlige lønnsmottakere å etablere seg i
nærheten av arbeidsplassene sine. Leieprisene har også økt markant – med over 8
prosent bare i 2024. For mange unge og lavtlønnede har boligmarkedet dermed
blitt en utilgjengelig luksus.
Uten hjelp fra statsbudsjettet
Når situasjonen er så alvorlig, ville man kanskje forvente
at regjeringen ville strekke ut en hjelpende hånd i statsbudsjettet. Men det
fremlagte budsjettet synes å ha skuffet forventningene. Husbankens bevilgninger
kuttes med hele 3 milliarder kroner, og støtten til ENOVA, som er viktig for
energieffektivisering av bygg, er redusert med mer enn en kvart milliard. Dette
er et paradoks når regjeringen selv har satt seg som mål å energieffektivisere
10 TWh innen 2030. Det er spesielt bekymringsverdig at kutt rammer næringsbygg,
som har størst potensial til å bidra til denne energieffektiviseringen.
Selvkritikk i en splittet næring
Byggenæringen må likevel ta litt selvkritikk. Til tross for
at den er en av Norges største næringer, er det naturlig å spørre om den har
gjort nok. For det virker ikke som de har klart å samle seg til en felles politisk
front for å presentere effektive løsninger til myndighetene, som de tror på.
Andre næringer, som blant andre petroleumsindustrien og den maritime næringen,
har jobbet langt mer strategisk og politisk gjennom organisasjoner som Konkraft
og Maritimt Forum. Disse organisasjonene har i mange år vært sterke talerør for
sine næringer og har hatt betydelig innflytelse på politiske beslutninger.
Når skal byggenæringen etablere en tilsvarende kraftfull
organisasjon, eller i det minste lage et felles langsiktig politisk prosjekt?
Med en næring som sysselsetter titusenvis av mennesker og investerer milliarder
hvert år, burde det være mulig å samle aktører på alle sider av bordet til å
formulere klare politiske krav og strategier. Hvis næringen skal unngå å knele
fullstendig, må den samle seg, utarbeide målrettede planer, og jobbe bedre strategisk
for å påvirke politiske prosesser.
Veien videre
Selv om statsbudsjettet ikke ga nok støtte, finnes det
fortsatt muligheter fremover.
Nå har både LO og SV sagt at de vil presse på for å styrke
Husbankens rammer og sikre bygging av flere studentboliger, men dette er i seg
selv ikke nok til å løse utfordringene. Økte bevilgninger til kommunene kan
bidra noe, spesielt når det kommer til avgiftslettelser på vann og avløp, men
det store vendepunktet for byggenæringen vil først komme med rentenedsettelser
i 2025. Selv om en lavere konsumprisindeks kan gi drahjelp, er det ingen tvil
om at den politiske støtten så langt er utilstrekkelig.
Næringen bør nå derfor jobbe med tre ulike spor, og med en
tydelig ansvarsdeling. For det første er det virksomhetenes eget ansvar å se på
hvordan de kan styrke forretningsmodellen gjennom endringer i verdikjeden, ved
å jobbe smartere, bli mer innovative og utvikle nye tjenester og produkter. Det
krever nå modig lederskap, langsiktig og strategisk tenkning, og ikke minst
kunnskap om god endringskommunikasjon – for hele virksomheten må forstå behovet
for endring, og være motivert for å bli med på reisen.
For det andre kreves det samarbeid mellom virksomhetene på
utvalgte temaer. Her skjer det flere spennende ting, både gjennom den nylig
inngåtte avtalen om klimapartnerskap mellom byggenæringen og regjeringen. SAMMEN2030
er også i gang med et viktig arbeid knyttet til rekruttering og mangfold. Dette
er bra. Innenfor begge disse områdene kan den enkelte virksomhet gjøre mye
selv, eller samarbeide med andre i næringen. Det vil uansett være behov for å
jobbe politisk for å sikre stabile rammebetingelser.
Og da kommer vi til vårt tredje anliggende. Byggenæringen
trenger å bygge opp den politiske tillitskapitalen. Derfor bør næringen lage et
felles politisk prosjekt, "Krafttak for byggenæringen", hvor man
samler både partene i arbeidslivet og relevante interesseorganisasjoner. Målet må være å styrke kunnskapsgrunnlaget om
næringen for å oppnå langt større politisk gjennomslag enn man har klart til nå.
På den måten kan vi bidra til at næringen ikke bare overlever, men også vokser
i møte med fremtidens utfordringer. Det
er verdt å minne om at det er valg i 2025. I Hurdalsplattformen står det lite
eller ingenting om byggenæringen. Det bør ikke skje med en ny
regjeringserklæring, uavhengig av hvem som inntar regjeringskontorene.
Vi har jobbet lenge nok både i og med næringen til å vite at
behovet er der, men er det vilje til å ta opp hansken?
Dette er et leserinnlegg. Meninger i innlegget står for forfatterens regning.