Øivind Ørnevik. Foto: Byggmesterforbundet
Innlegg: Bør mesterutdanningen med sin yrkesbaserte kompetanse verdsettes formelt?
I påvente av høringen om ny lov om mesterbrev er mesterutdanningen stadig oppe til diskusjon. På Byggmesterforbundets årlige styrelederkonferanse i midten av november ble flere aktuelle spørsmål diskutert, blant annet om det bør settes en verdi på utdanningens krav til to års praksis, om innholdet bør være klart definert, og eventuelt hvordan.
Innlegg av:
Øivind Ørnevik, fagsjef kompetanse i Byggmesterforbundet.
Svaret var
unisont "Ja", og at dette kan gjøres ved å innføre en egen læreplan
eller konkrete mål for den praktiske delen, for deretter å dokumentere
praksisen. Dette ville være et viktig skritt for mesterutdanningens fremtidige
status, gitt at den defineres inn i utdanningssystemet.
Høy status i
samfunnet, men uten plass i NKR og studiepoeng
Mesterkvalifikasjonen
har uten tvil høy status i det norske samfunnet, men har likevel ingen plass i
det norske kvalifikasjonsrammeverket for livslang læring – NKR. Ut fra
rammekravets navn skulle man tro mesterutdanningen med sin innretning passer
perfekt inn i dette systemet – blant landets øvrige utdanningstyper, med gode
muligheter for å kvalifisere til høyere nivåer, men slik er det altså ikke.
Når vi først
snakker om rammeverk for utdanning, er det også verdt å merke seg at
NKR-systemet er tilknyttet det europeiske EQF-systemet (European Qualifications
Framework), som er et såkalt metarammeverk og fungerer som et
oversettelsesverktøy for å sammenligne kvalifikasjoner nivåmessig på tvers av
europeiske land.
Man skal
selvsagt ikke overvurdere virkningen av at en utdanningstype synliggjøres i
NKR-systemet, men det er jo ulogisk å ikke være der når det først finnes, og
har eksistert siden 2011. Er det virkelig slik at det er for komplisert å
definere verdien på norsk yrkesbasert kompetanse i arbeidslivet? Sammenligne
den nivåmessig med akademisk kunnskap i samme system? Eller er det viljen det
står på? For NKR er faktisk ment å favne erfaringer studentene opparbeider seg
på andre arenaer enn ved utdanningsinstitusjonen, og de har klart det i flere
andre europeiske land.
Kanskje bør
vi se nærmere på læringsutbyttet i kombinasjon med praksis og verdiskapning når
en kvalifikasjon skal klassifiseres. For det er ved å se på utbyttet og ikke
innsatsfaktorene man kan sammenligne kvalifikasjoner som har svært ulik
struktur, oppbygning og plassering i et system, f.eks. fra ulike fag og
skoletyper, fra ulike sektorer av samfunnet eller fra ulike land.
Det betyr
også at to kvalifikasjoner kan ha læringsutbytte på samme nivå av kompleksitet,
selv om de er svært ulike i omfang eller form. NKR skal være i stand til å
håndtere alle typer dokumentert læringsutbytte så lenge de er i tråd med
strukturen i de overordnede nivåbeskrivelsene. Alt ifølge NOKUTs hjemmesider,
som har til oppgave å forvalte NKR-systemet.
For
kompleksitet handler jo ikke bare om realfag på høyt nivå? Hva med det å utføre
kompliserte arbeidsoppgaver som krever omfattende planlegging og
administrering, eller koordinering av mange praktiske oppgaver og aktører samtidig?
Eller det å følge opp juridiske kontrakter praktisk, mens man håndterer
konflikter, midt oppe i produksjon og kontrollregime? Et lite apropos til mesterkvalifikasjonen
for bygg- og tømrermestere, slik virkeligheten KAN være.
Mesterutdanningen
gir heller ikke studiepoeng. Hverken yrkesfaglige poeng (ECVET) slik
fagskoleutdanning gir på sine yrkes- og praksisbaserte studier, eller
studiepoeng (ECTS) slik høyskole- og universitetsutdanning gir på sine
akademiske. En av svakhetene med å ha to separate poengsystemer i det norske
utdanningssystemet er at de ikke er kompatible med hverandre. Det er vanskelig
å slå seg til ro med en slik barriere, som etter alle solemerker kunne vært
unngått dersom viljen var til stede.
Istedenfor å
praktisere to separate systemer som bygger barrierer på grunnlag av akademia og
yrkesbasert utdanning, kunne vi hatt et felles som bygget på det beste fra
begge. Et som fremmet felles forståelse av læringsutbytte og overførbarhet på
tvers av nivåer. Dette kunne også bidratt til et mer helhetlig europeisk
utdanningslandskap, som kunne fremmet livslang læring og arbeidslivsrelevans.
I så fall
kunne også det norske utdanningssystemet hevdet en bærekraftig utvikling, og
mesterutdanningen kunne blitt innplassert med utgangspunkt i både teoretisk
videreutdanning og relevant yrkesbasert arbeidserfaring. I så fall bør den
kanskje ligge på nivå 6 i NKR, tilsvarende bachelorgrad og andre sammenlignbare
europeiske mesterkvalifikasjoner, slik også Mesterbrevnemnda tar til orde for
på sine hjemmesider.
Stort behov
for en mesterutdanning som følger tiden
Mesterutdanning
i tømrerfaget har alltid vært et opptakskrav for å bli medlem i
Byggmesterforbundet. Først i 2006 ble kravene utvidet til også å omfatte høyere
utdanninger. I 2022 ble det i tillegg åpnet for tømrerbedrifter, men fremdeles
er det bygg- og tømrermestere som utgjør den største andelen av medlemsmassen.
Dermed er det naturlig at forbundet har stor interesse i mesterutdanningen.
Først og
fremst fordi den skal ha relevant innhold og kvalifiserende virkning når det
gjelder å drive bedrift i et konkurrerende og krevende marked, med stadig
høyere kompleksitet og strengere krav til kunnskap og kompetanse. Samtidig
stiller mange spørsmål ved utdanningens verdi og fleksibilitet i møte med NKR
og utdanningssystemet som helhet. Derfor har forbundet i sin strategiske plan
for 2024-27 satt seg som mål å "jobbe for at yrkesfaglig og praktisk
kompetanse sidestilles med akademisk kompetanse, og gis studiepoeng".
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.
Innlegget sto først på trykk i Byggmesteren.