Frank Ivar Andersen, rådgiver næringspolitikk og arbeidsliv i Bygghåndverk Norge.
Foto: Bygghåndverk Norge
Innlegg: Bomskudd i jakten på klimatiltak i byggsektoren
Det synes å herske bred enighet om at mye av svaret for å møte klimautfordringene ligger i den store bygg- og anleggsektoren. Da er det grunn til å forundre seg over at det meste som kommer fra myndighetene gjeldende regelverksendringer og tiltak, i liten grad svarer på utfordringen. Både det grønne skiftet og den krevende markedssituasjonen norsk byggenæring nå befinner seg i, krever effektive tiltak og handlekraft. Ikke symbolpolitikk som kun bidrar til ytterlige å sette næringen under ytterligere press.
Innlegg av:
Frank
Ivar Andersen, rådgiver
næringspolitikk og arbeidsliv i Bygghåndverk Norge.
Et eksempel på nok et forslag
til klimatiltak som ikke vil ha annen betydning enn å forsterke kostnadene for
byggherrer og ytterligere gi en belastning for næringen, er forslaget som Miljødirektoratet nylig hadde ute
til høring. Her ble det foreslått at kommuner kan stille klimakrav tilknyttet klimagassutslipp
fra bygge- og anleggsplasser.
Bygghåndverk Norge har kommet
til at
høringsforslaget har betydelige svakheter:
- For det foreslåtte virkeområdet som er
byggeplasser, ikke anleggsplasser, foreligger det ikke tallmateriale på hva som
er utslipp i dag. Sannsynligvis utgjør slike utslipp mindre enn 1 % av de
samlede utslipp.
- Eksempelprosjektet brukt i høringen er ikke
gjeldende for de typiske byggeprosjekter. De fleste prosjekter er av mindre
omfang og varighet, og vil utløse enda høyere kostnader som belastes
byggherrene, enn det anslaget på hele 7 % som det er vist til i høringsforslaget.
- Maskinentreprenørmarkedet er ikke
tilstrekkelig modent for å kunne oppfylle forventningene i høringsforslaget,
som også baserer seg på feil forståelse av Enovas støtteordninger tilknyttet
den bransjen.
- Kommunenes manglende kompetanse og ressurser
vil bidra til betydelig usikkerhet og uforutsigbarhet. Dette både når det
gjelder å beslutte innføringen av ordningen på de premisser som er lagt til
grunn, utforming av lokalt regelverk og håndhevelse.
- Forslaget bygger på manglende utredning i
forhold til kost/nytte.
Bygghåndverk Norge advarer i
sitt høringssvar mot at Klima- og Miljødepartementet tar forslaget videre.
Dette fordi det har ubetydelig klimaeffekt, bidrar til redusert
forutsigbarhet, betydelig kostnadsøkning og dermed ytterligere redusert byggeaktivitet
i et allerede fallende marked.
I klimadebatten, både nasjonalt og internasjonalt, er det
økende skepsis og redusert oppslutning. Mye av dette skyldes kostnader og
økende mistillit til myndighetene og politikerne. Skal man lykkes med det
grønne skiftet og nå klimamålene, er man avhengig av tillit til den politikken
som føres og de rammebetingelser som gis.
I
byggsektoren er det andre tiltak som er helt avgjørende. Håndverksorganisasjonene har ved
flere anledninger anmodet myndighetene om å skjerpe regelverket for arbeider på
eksisterende bygg. Dette fordi mesteparten av byggene som må bli mer
klimavennlige, allerede er bygget. Det store potensialet ligger i
rehabprosjekter, ombruk av materialer og bygg.
Arbeider på eksisterende bygg er,
i motsetning til våre naboland, svakt regulert. Når tiltak ikke er søknadspliktige, utløses heller ikke
kvalifikasjonskrav til de foretak som utfører arbeidene. I tillegg til
manglende utførelseskompetanse, er de ofte heller ikke kvalifisert til å kunne gi
gode nok råd slik at man bruker de produktene som gir best miljøeffekt. Et
eksempel på dette fremkom når daværende konsernsjef i Nor Dan Gruppen, Tore
Rasmussen i 2022 stilte spørsmål til hvorfor kun 400 000 av totalt 1
million nye vinduer i 2021 ble levert med «trelags» glass Innlegg:
Hvorfor velger vi fortsatt tolags vinduer til rehabilitering?.
Mye av de grep som må gjøres for å energieffektivisere og
bedre utnytte den eksisterende bygningsmassen, er altså knyttet til
regulatoriske grep, hvor myndighetene over en lang periode har utvist passivitet.
Nå er det i tillegg helt avgjørende at man fokuserer på
incentiver som skaper aktivitet. Store deler av norsk næringsliv går godt. Unntaket
er den store byggenæringen, som er preget av svake resultater, fallende
ordreservere og økende antall konkurser.
Rammebetingelsene med kraftig prisvekst på materialer og rentenedgang
som stadig skyves fremover i tid, bidrar nå til at mange bedrifter og deres
ansatte er i spill. Det er oppsiktsvekkende at myndighetene, ikke tar et større
ansvar for denne delen av norsk næringsliv og at de i den lavkonjunkturen som
nå så sterkt preger byggsektoren, ikke benytter virkemiddelapparatet og avgiftspolitikken
til klimatiltak.
Dette er et leserinnlegg og meninger i innlegget står for forfatterens regning.