Langs fylkesveg 213 mellom Moelv og Lillehammer er det satt opp rekkverk langs en sving for å bedre trafikksikkerheten. Foto: Espen Strandvik Haugvik, Innlandet fylkeskommune
Langs fylkesveg 213 mellom Moelv og Lillehammer er det satt opp rekkverk langs en sving for å bedre trafikksikkerheten.

Innlandet fylkeskommune har analysert 37.000 svinger

Innlandet fylkeskommune har analysert 37.000 svinger i fylket, og lagt inn informasjonen i et nytt register. Målet er å bedre trafikksikkerheten på fylkesveiene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel.

– Vi har gjort analyser av samtlige 37.000 svinger på fylkesvegene i Innlandet. Her har vi blant annet sett på faktorer som svingradius, helning, dosering, form, trafikkmengde og fartsgrense på vegen opp mot utforkjøringsulykker, forteller Espen Strandvik Haugvik, ingeniør i trafikksikkerhet i Innlandet fylkeskommune, i en pressemelding.

De 37.000 svingene er analysert og lagt inn i et Excel-ark hvor de er kategorisert etter ni forskjellige parabler.

– Svingene er kategorisert fra de farligste svingene til mindre farlige svinger. Dette gjør at registeret er nyttig for oss. Det gir oss en oversikt over hvilke svinger som har størst behov for utbedring og sikring. Vi får også mange henvendelser fra trafikanter om tiltak på vegene. Da kan vi gå inn i dette registeret for å vurdere henvendelsen opp mot våre beregninger av risiko, sier Strandvik Haugvik i pressemeldingen.

Han forteller at mye av informasjonen som ligger til grunn for analysene, er hentet fra informasjon som vegvesenet og fylkeskommunen har tilgjengelig. Han legger til at det er viktig å gjennomføre befaringer av svingene før en definerer hvor farlig en sving er.

– Innlandet fylkeskommune har begrenset med penger til å gjøre tiltak på vegnettet, og vi har mange svinger som er definert som farlige. Derfor må vi jobbe smart for å tyne mest mulig trafikksikkerhet ut av de økonomiske ressursene vi har, sier Strandvik Haugvik.

Powered by Labrador CMS