Oslo 20250410. Handout. Bildet inngår i NTBs tilbud til abonnenter på nyhetsfoto. Bildet skal kun benyttes i forbindelse med angitt sak.Ordfører i Oslo Anne Lindboe (H) stod for åpningen av Norges, og kanskje Nordens første bensinstasjon uten bensin. Til høyre Anita Sørlundsengen, retaildirektør i St1.Foto: St1 / Handout / NTBNTB
Norges første bensinfrie «bensinstasjon» har åpnet
Torsdag åpnet St1 Marienlyst i Oslo som Norges første bensinfrie «bensinstasjon», der bensin og dieselpumpene er erstattet med hurtigladere. FpU-leder Simen Velle er ikke fornøyd.
– Den oppgraderte stasjonen på Marienlyst er et godt eksempel på hvordan vi kan kombinere miljøvennlig utvikling med praktiske løsninger. Som elbilhovedstad trenger Oslo flere slike initiativer – som både hjelper til med å kutte utslipp samt bidrar til å gjøre hverdagen enklere for byens befolkning og næringsliv, sier ordfører Anne Lindboe (H) i en pressemelding.
Annonse
St1-stasjonen på Marienlyst ble etablert i 1960, men har nå valgt å omlegge til kun lading.
– Vi har de siste årene fjernet mange bensin- og dieselpumper på våre St1-stasjoner rundt om i landet og erstattet dem med hurtigladere, men dette er første gang vi fjerner alle og står igjen med lading, bilvask og butikk, sier retaildirektør Anita Sørlundsengen i St1.
Simen Velle, som er leder i Frps ungdomsparti FpU, mener dette ødelegger tilbudet for bensinbiler.
– Stasjonen må selvfølgelig få gjøre som den vil, men jeg reagerer veldig på at ordføreren i Oslo tar turen opp på en bensinstasjon som nå legger ned tilbudet for halvparten av bilparken i Oslo, sier han til VG.
Simen Velle liker ikke den nye helelektriske «bensinstasjonen» på Marienlyst. Foto: Amanda Pedersen Giske / NTB
Han understreker at han mener det er bra at elbilister får et bedre tilbud, men mener at dette ikke trenger å gå på bekostning av bensin- og dieselbiler.
– Jeg syns det er veldig bra at elbilistene har fått tilbud mange steder. Mange steder bygges det ut hurtigladere i stort monn, det er veldig bra. Men det hjelper ikke å løfte tilbudet for de ene og ødelegge for de andre.
Lindboe avviser kritikken.
– Hvis Frp er engstelig for at det ikke skal være mulig å tanke bilen i Oslo, lider de av en veldig spesiell form for «fylleangst».
Hun viser videre til at elbiler står for store deler av nybilsalget.
– Når elbilen står for 95 prosent av nybilsalget, mener jeg det er viktigere med flere ladestasjoner enn bensinstasjoner.