NITOs president Trond Markussen er opptatt av at Solbergs nyttårstale blir mer enn bare fine ord.

Ingeniørene: - Ønsker mer enn bare matte-prat

- Det er bra at statsministeren trekker frem bekymringen rundt de unges svake ferdigheter innen matematikk og naturfag, og at hun lover å jobbe for kunnskapssamfunnet og drømmelærere.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

- Nå er det viktig at det ikke bare blir prat, men effektiv handling, sier Trond Markussen, president i NITO.

Statsminister Erna Solberg sa i sin nyttårstale at det er en utfordring at norske elever ikke lærer nok på skolen. Særlig gjelder det for fagene matematikk og naturfag.

Nesten hver fjerde 15 åring ligger på et kritisk lavt nivå i matematikk.

- Dette er alvorlig både for de elevene det gjelder, men også for samfunnet, sa Solberg.

- Derfor er regjeringen så opptatt av å skape det norske kunnskapssamfunnet. Det er kunnskap som er fremtidens olje for Norge.

Vil se resultater

NITOs president Trond Markussen er opptatt av at Solbergs nyttårstale blir mer enn bare fine ord.

- Vi trenger å omsette de fine ordene i handlinger som bidrar til resultater. Vi har sett flere regjeringer tidligere som har lovet på dette feltet, uten at vi har sett tydelige resultater, sier han.

Vil satse på ”drømmelærere”

Regjeringen vil satse massivt på å gjøre gode lærere i skolen enda bedre.

- Flere elever må få møte sin drømmelærer, sa Solberg.

- Det vil kreve økte ressurser en periode for å kunne gi lærerne anledning til å skolere seg og denne økte ressursbruken kan vi ikke se at regjeringen har tatt høyde for. På dette området trenger vi at de viser oss kortene, sier Markussen. – Vi vil oppfordre regjeringen til å se nærmere på lektor II ordningen som kan bidra til at også eksempelvis ingeniører vil kunne gis muligheten til å bidra med noe undervisning i skolen. Lektor II ordningen gjør at man uten pedagogikk kan undervise noe, og det kan være aktuelt innenfor eksempelvis realfag.

Ubrukt potensial

Markussen påpeker at potensialet i valgfagene Teknologi i praksis og Forskning i praksis heller ikke er tatt ut.

- Vi vet at altfor få skoler har innført disse valgfagene. Jeg er overbevist om at disse fagene vil kunne være med til å bidra til økt interesse for realfagene og med økt interesse kommer både engasjement og kunnskap.

Trekke sammen

For NITOs president er det viktig å understreke at det finnes mange aktører som ønsker å bidra på realfagsområdet og utfordrer regjeringen til å søke råd og hjelp hos dem.

- Det er viktig at disse bidragene koordineres slik at vi trekker sammen og utnytter ressursene best mulig slik at vi oppnår det vi ønsker som er mer realfagskunnskap blant elevene, sier han.

Powered by Labrador CMS