Ny Svinesundbru kan bli et underskuddsprosjekt
Det tyske selskapet Bilfinger Berger ser ikke bort i fra at de vil gå med underskudd på byggingen av ny Svinesundbru, melder DN.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
Bilfinger Berger ser på bruprosjektet som en måte å få fotfeste i Skandinavia på, opplyser Dagens Næringsliv. Da det tyske Bilfinger Berger knep Svinesundprosjektet foran nesen på Skanska var det en oppsiktsvekkende differanse på pris mellom de to. Svenske Skanska lå 40 prosent over tyskernes tilbud. Gigantenes kamp Opprinnelig var det et dansk og tre svenske selskaper, som sammen med Bilfinger var invitert til å regne på bygging av ny Svinesundbru. De to svenske selskapene NCC och Peab takket i følge Dagens Nyheter nei til prosjektet. Det danske selskapet la inn et bud på 603 millioner svenske kroner, men budet ble av formelle årsaker forkastet. Dermed ble detden tyske byggiganten Bilfinger Berger som stod igjen mot storvokste Skanska. For utbyggerne ble valget mellom de to enkelt. Svenske Skanska lå mer enn 40 prosent over Bilfinger på pris. Tilbudet fra Bilfinger Berger lød på 527 millioner svenske kroner, mens Skanskas lød på 747 millioner. Lønnsforskjeller er ikke årsaken I svensk byggenæring ble Bilfinger Bergers tilbud gjenstand for stor oppmerksomhet, og spekulasjonene rundt hvordan man hadde kunnet komme med et såpass lavt bud florerer. - Lønningene alene kan ikke være svaret på dette. Bilfinger Berger følger våre lønnsavtaler. De tyske entreprenørene benytter seg av timebetaling, mens Skanska trolig bruker akkord, sier ombudsmann Henry Karlsson fra det svenske byggearbeiderforbundet Byggnads til Dagens Nyheter. Han tror ikke lønningene i de to selskapene er det som skiller såpass mye som 40 prosent. Kun kranførerne på norsk og svensk side av bruprosjektet er norske og svenske. Øvrige rundt 130 ansatte kommer fra Polen eller Tyskland på Svinesundanlegget. Foto Rainer Prang NRK. Betaler skatt Det er for tiden rundt 135 personer sysselsatt med å bygge den nye Svinesundbrua. Brubyggerne, som hovedsakelig kommer fra Tyskland og Polen, betaler skatt og sosiale avgifter i Sverige og Norge. Undersøkelser har ikke avdekket svindel med skatte- og avgiftsordningene. Men det ble oppdaget at entreprenørene opererte med uregistrerte underleverandører da en polsk byggearbeider falt ned fra en av brupilarene og døde tidligere i år. Disse forholdene skal det nå være ordnet opp i. Det er kun kranarbeiderne i de store anleggskranene som er fra h.h.v. Sverige og Norge. Spekulerer rundt innkjøpsrutiner - Jeg tror at forklaringen på at Bilfinger Berger kunne sette prisen så lavt ligger på innkjøpssiden, sier Henry Karlsson fra Byggnads. Karlsson påstår at de tyske entreprenørene frakter alt de trenger fra kontinentet der byggematerialene er halvparten så dyre som i Sverige og Norge. Men Karlsson blir kontant avfeid av byggeplassjef Michael Blaschko fra Bilfinger Berger på dette punktet. - All betong og en hel del stål kjøper vi i Skandinavia. Vår konkurrent Skanska har opparbeidet seg forretningsforbindelser i utlandet og handler like mye i utlandet som oss, sier Blascho til Dagens Nyheter. Kan tape på Svinesundbrua Michael Blascho sier Skanska var for opptatt av å regne på risikoen ved Svinesundprosjektet. Selv mener han at den nye brua over Svinesund, som skal stå ferdig i 2005, blir en fin måte for Bilfinger Berger å skaffe seg fotfeste i Skandiavia på. Blaschko ser ikke bort i fra at Bilfinger Berger taper penger på byggingen av brua. - Vi blir i hvert fall ikke rike på dette prosjektet. Vårt mål er å etablere oss i Skandinavia for godt, sier han til DN. Bilfinger Berger, som er entreprenør for ny Svinesundbru, har rundt 45 000 ansatte i selskapet. Første gigantprosjekt uten svensker Det som er særlig uvanlig ved byggingen av ny Svinesundbru, som av Dagens Nyheter regnes som et stort prosjekt i svensk målestokk, er at det ledes av en utenlandsk entreprenør. - De store internasjonale aktørene kommer til å sikre seg fremtidige store byggeoppdrag. De kommer i all hovedsak til å benytte seg av egne ansatte fra utlandet, sier Lasse Lundh som er prosjektleder hos det svenske Vägverket. - Dette er måten store anleggsprosjekter i Skandinavia kommer til å bli drevet på i fremtiden. Dette kommer til å skje oftere og oftere, sier han til DN. - Når EU utvides neste år kommer arbeidskraft fra helt nye land til å finne veien hit. Entreprenørene fra det europeiske kontinentet kommer til å se etter oppdrag i Skandinavia, særlig fordi investeringslysten i Tyskland har stoppet noe opp, sier Lundh til DN.