Haga åpnet portalen
Statsråd Åslaug Haga kunne fornøyd åpne den nye forbrukerportalen for alle som skal bygge, kjøpe eller rehabilitere bolig. Dette blir kokeboken for alle i boligmarkedet, uttalte Haga under åpningen.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
Kjøp av ny bolig er for de fleste forbrukere den største investeringen i livet. Mange boligsøkere har liten kunnskap rundt hvordan dette markedet fungerer, og hvilke rettigheter man har. Det finnes også useriøse aktører i byggnæringen som er villige til å ta snarveier for å tjene penger. Dette går utover boligkjøperne. Forbrukerrådet mottar 10 000-12 000 henvendelser i året vedrørende boligproblemer, som ofte avdekkes i etterkant av byggeprosjektene. Professor Svein Bjørberg ved NTNU anslår at kostnadene ved byggefeil ligger på mellom 12-14 milliarder kroner årlig. - Vi ønsker oss tøffe og kunnskapsrike forbrukere. Med denne portalen kan man får hjelp til å skaffe seg den trygghet man trenger. Med kunnskapen som ligger her kan man klare å skille mellom den glansa versjonen og den reelle informasjonen. Det er mye mangelfull informasjon i boligmarkedet, mener Haga. Byggekostandsprogrammet Byggenæringen har sammen med myndighetene opprettet Byggekostnadsprogrammet. Denne nye portalen er programmets første baby. - Nå har vi lansert det første prosjektet fra programmet, og nå kommer de andre etter på rekke og rad, sier en fornøyd Egil Skavang, programleder i Byggekostnadsprogrammet. Avhengige av næringen For å få fult utbytte av den nye portalen er man avhengig av næringen selv. Haga mener det er mange seriøse aktører i byggenæringen, som ønsker en ren næring. - Forbrukerportalen er og god blanding av innsats fra næringen, kundene og myndighetene. Det nye nettstedet skal gi en lettfattelig nøytral forbrukerinformasjon på områdene bygge bolig, kjøpe ny bolig eller renovere bolig Boligsidene vil kunne bidra til at forbrukerne får tilgang til riktig informasjon til riktig tid, og er en del av Forbrukerrådets satsing på hjelp til selvhjelp. De nye nettsidene er utarbeidet ved Forbrukerrådets regionkontor i Trondheim.