Elektronisk kommunikasjon i plansaker
Miljøverndepartementet og Kommunal- og regionaldepartementet samarbeider om prosjektet Byggsøk, som er delt i to hoveddeler - eByggesak og ePlansak.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
Hensikten med prosjektet er å utvikle standarder for elektronisk kommunikasjon og elektronisk behandling av plansaker og byggesøknader. Prototype i 2004 ePlansak er fortsatt i utviklingsfasen, og målet er å få fram en forenklet prototype i løpet av 2004. Systemet er utviklet slik at private forslagstillere og kommuner kan kommunisere bedre, og med enklere formidling både av planinnspill og rammer for planene. Private forslagstillere og planleggere skal lett kunne hente opp nødvendig bakgrunnsinformasjon fra lovverk og statlig informasjon, fra fylkesplaner og andre regionale føringer, og fra kommunale planer og retningslinjer, temakart osv. eByggesak i drift eByggesak ble avsluttet som prosjekt 1. juli og er nå over i en driftsfase med Statens bygningstekniske etat som driftsansvarlig. Elektronisk byggesøknad er i drift, og det pågår stadig forbedrings- og utviklingsarbeid etter som en vinner erfaring med systemet. Nysgjerrig? Brukervennlighet er et viktig stikkord i prosjektet. Derfor kan du velge om du vil bruke systemet til å følge med på hva som skjer av planaktivitet i en kommune, om du vil medvirke i en konkret planprosess, om du er forslagstiller eller om du er saksbehandler for planen i en kommune eller annet forvaltningsorgan. Det legges opp til at de som ønsker det, skal kunne benytte prøveperiodens system som midlertidig løsning fra og med våren 2004 og fram til driftsløsning er etablert.