Nils Arne Honningsvåg i Maxbo Proff med den digitale proff-løsningen «Min bedrift». – Antall brukere øker stadig, men det går veldig sakte, sier Honningsvåg.
Foto: Katrine Lunke
Maxbo Proff har doblet omsetningen på nett
Hittil i år har Maxbo Proff doblet omsetningen sin i nettbutikken, men fortsatt er det mange kunder som ikke er digitale.
Denne artikkelen er over fem år gammel
– Det er egentlig litt rart at så mange i byggebransjen ikke bruker de nye digitale mulighetene. En nettløsning for å bestille varer er jo godt kjent for de fleste fra andre bransjer og produkter, sier Nils Arne Honningsvåg, leder for prosess og digitalisering i Maxbo Proff i en pressemelding.
På Bygg Reis Deg-messen på Lillestrøm holdt han foredrag om hvordan man få en mer effektiv og lønnsom hverdag ved å bruke digitale løsninger, i alt fra planlegging til ferdig prosjekt.
I begynnelsen av 2017 lanserte Maxbo Proff «Min bedrift», som skulle gjøre det enklere for proffene å bestille varer på nett.
Honningsvåg ser at tallene stadig peker oppover både på brukere av «Min bedrift» og av nettbutikken. Derfor synes han det er synd at mange velger gammeldagse og dyre løsninger.
– Vi synes jo det er hyggelig å få besøk av håndverkere i butikken, ikke misforstå. Men våre tall viser at snittordren på et varehus-besøk er under 1.000 kroner, mens snittet på leveranser til byggeplass er rundt 13.000 kr. Det betyr blant annet at mange kjører innom for å kjøpe småting de har glemt å bestille. Jobber du 10 km fra varehuset koster hver tur fort 1.500 kr i timepris, kjøring og bomring. Det blir en dyr spikerpakke, sier Honningsvåg.
– I tillegg blir det stopp i byggingen, effektiviteten går ned, du får dårligere fremdrift i prosjektet, og prosjektet blir dyrere.