Nordmenns ferievaner ble betydelige endret i 2020 og salget av både brukte og nye hytter ble historisk høyt.

Salgsboom for nye hytter

Salget av nye hytter økte med 28,5 prosent i 2020 for medlemmene ved Norsk Hyttesenter. Samtidig blir kundene yngre og flere velger å gå sammen om å kjøpe hytte.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel.

Norsk Hyttesenter er en paraplyorganisasjon for norske hytteprodusenter og representerer femti prosent av det norske hyttemarkedet. De 21 medlemmene rapporterer om en samlet salgsvekst på 28,5 prosent i 2020, noe som er betydelig høyere enn foregående år, ifølge en pressemelding.

– Vi er ikke i tvil om pandemien har endret hvordan nordmenn prioriterer ferie- og fritidsbudsjettene sine. Situasjonen det siste året har ført til ekstremt lite utenlandsreiser for en stor del av befolkningen. Hytta har for mange vært det eneste reelle alternativet for å komme seg bort, og det har utvilsomt påvirket salget av nye hytter, sier Olaf Olstad ved Norsk Hyttesenter.

Han peker også på at nye hyttegenerasjoner bringer nye vaner inn i bransjen.

– Vi ser tendenser til en endring i bruksmønsteret blant noen av de som kjøper ny hytte. En større andel av kundene er yngre og det virker å være større aksept blant disse for å dele hytta med andre, sier Olstad.

Ifølge pressemeldingen viser tallene fra medlemsbedriftene at veksten i størrelsen på hyttene som bygges har flatet ut, og at det er økt etterspørsel for mindre og mer arealsmarte hytter.

Disse hytteprodusentene er medlemmer av Norsk Hyttesenter: Blåne Hytter, Boligpartner, Eikås Hus & Hytter, Eventyrhytter, Familiehytta, Fjelldrøm, G. Thue Håndlaft, Hedda Hytter, Jøra Bygg,
Leve Hytter, Lugn Hytter, Nordlyshytter, Nye Hytter, Ranahytta, Røroshytta, Saltdalshytta, Telemarkshytter, Tinde, Øverbygg, Østlaft, Ålhytta.

Norsk Hyttesenter ligger på Hellerudsletta mellom Oslo og Gardermoen og er en helårs hytteutstilling med 28 fullt innredede hytter som publikum kan besøke.

Powered by Labrador CMS