har kjøpt tyske Hueck og styrker satsingen mot byggenæringen.Foto: Hydro
Hydro kjøpte byggesystem-leverandør for 600 millioner: – Bør være gode muligheter for videre vekst
Hydro trapper opp sin satsing mot byggenæringen og såkalte ekstruderte produkter. Nylig kjøpte de det tyske selskapet Hueck for over 600 millioner kroner.
– Hueck er en stor leverandør av byggesystemer i Europa og passer godt inn i Hydros forretningsenhet for byggesystemer, Hydro Building Systems, sier kommunikasjonsdirektør i Hydro Extrusions, Jacob Nielsen, til Byggeindustrien.
Hydro Building Systems produserer og selger fasader, dører og vinduer med aluminium og har majoriteten av sine totalt 3.000 ansatte i Europa.
Annonse
Produktene leveres hovedsakelig gjennom merkene Sapa, Wicona og Technal. I de nordiske markedene selges dører og vinduer og andre produkter til private hjem under merkevaren Sapa, mens Wicona primært leverer fasadesystemer til større kommersielle byggeprosjekter.
Ifølge Jacob Nielsen er det ikke tilfeldig at Hydro velger å investere i nettopp Tyskland.
– Tyskland er ett av Europas største markeder for byggesystemer. Med det store fokuset på bærekraft i Europa, både fra forbrukere og i lovgivningen drevet av EU, vil behovet for grønnere aluminium og mer bærekraftige byggesystemer øke i fremtiden, sier han.
Nettopp bærekraft er en hovedårsakene til at Hydro nå satser ytterligere på byggebransjen.
– Byggebransjen er langt fremme når det gjelder å redusere utslipp både i bruksfasen og i materialene som brukes i byggene. I tillegg er det fokus på hvordan man kan gjenvinne materialene, slik at avfallsmengden minimeres ved riving eller renovering av et bygg, sier Nielsen.
– Hydro har jobbet mot byggenæringen i mange år, kan du si noe om omsetningen innenfor bygg og anlegg-sektoren og hvordan utviklingen har vært?
– Noen konkrete omsetningstall kan jeg dessverre ikke gi, men Hydro Building Systems leverte 85.000 tonn i 2021, mot 74.000 tonn i 2020. Det er lagt opp til en ny økning i 2022. 67.000 tonn er levert i årets første ni måneder, og med tillegg av Hueck bør det også være gode muligheter for videre vekst i 2023, mener Nielsen.
To milliarder siden sommeren
Til tross for stor uro i markedet, har Hydro siden sommeren skrudd opp tempoet på investeringer innenfor forretningsområdet Extrusions. Finansavisen melder at Hydro har besluttet investeringer på nesten to milliarder kroner innenfor nettopp dette forretningsområdet.
– For øyeblikket er aktiviteten i byggebransjen noe lavere enn vanlig på grunn av prisøkninger generelt og strøm spesielt. I tillegg har mange forsyningskjeder endret seg som følge av Russlands invasjon av Ukraina. Men den langsiktige trenden er ikke til å ta feil av. Bærekraft er i ferd med å bli en grunnleggende del av alle byggeprosjekter, og forbrukernes bevissthet om og etterspørsel etter mer bærekraftige produkter og materialer øker også, sier Nielsen.
– Vi ser en klar tendens til at lav-karbon og resirkulert aluminium vinner frem i alle industrier, men spesielt i byggenæringen. Derfor satser Hydro på området, blant annet med den siste investeringen på mer enn 600 millioner, legger han til.