– For to år siden oppgav 18 prosent at de brukte en av de tre største anbudstjenestene. I dag er Mittanbud.no alene oppe i denne størrelsesorden mens totaltallet er 32 prosent, altså nesten en tredjedel av alle nordmenn, sier Randi Lavik som er ansvarlig for SIFO-undersøkelsen.
- Dette er en lettere måte å skaffe seg tilbud fra flere relevante håndverkere på enn å ringe rundt eller skrive mailer. Via anbudstjenestene er det også lettere å måle tilbudene opp mot hverandre, legger hun til.
Annonse
Ett av firmaene som har økt kundemassen sin gjennom tilstedeværelse på nett, er Norgeselektro.
– Jeg er overbevist om at dette er et viktig marked og en viktig plattform i framtida, sier daglig leder i Norgeselektro Eirik Skoglund.
Nesten fordobling
– Vi har ca. 100 evalueringer på Mittanbud.no med et gjennomsnitt på rundt 4,5 av 5 som toppkarakter. Disse gode tilbakemeldingene fra kundene våre er veldig bra for oss å vise til også når vi legger inn tilbud på jobber som ikke kommer fra Mittanbud.no, sier Eirik Skoglund som også bruker Finn oppdrag og Anbudstorget.
- Ikke svartebørs for useriøse
Anbudssider har fått en merkelapp som en svartebørs for useriøse håndvkere. Det mener Skoglund er et ufortjent rykte.
– Faktisk er det motsatt. Gjennom evalueringsordningen får vi fort luka ut de ukyndige som også oftest driver ulovlig. Dessuten er jo anbudsportalene en opplysningsplass for forbrukerne som påpeker at svart betaling etc. Er verst tenkelige løsning med hensyn til å kunne klage på arbeidet i etterkant osv. Det går ikke når du ikke engang har kvittering, påpeker Skoglund.
Kjennskap viktig
Selv om anbudssidene blir stadig mer populære blant nordmenn, foretrekker fortsatt halvparten av oss å engasjere en håndverker vi kjenner fra før.
Men også her har det vært en nedgang fra 63 prosent til 50 prosent. Tips og råd fra venner og bekjente, generelle søk på nettet og annonser i aviser er også fortsatt en måte å finne seg hjelp til oppussing og reparasjoner på.