Hva er best fra øst til vest?
Hvilken strekning er den beste mellom landets to største byer? Dette er det mange meninger rundt. Statens vegvesen er full gang med et omfattende utredningsarbeid som skal se på denne problemstillingen.
Det har nærmest i alle år vært en diskusjon rundt hvilken strekning som best kan utvikles som den foretrukne vei mellom øst og vest. I dag kan du i realiteten velge fem strekninger om du vil kjøre fra Oslo til Bergen (og Haugesund); rv7 over Hardangervidda, E16 over Filefjell, rv52 over Hemsedal, E134 over Haukeli og fv 50 Hol-Aurland. Det er visse forskjeller i både kvalitet på vei, avstand, tidsbruk og ikke minst regularitet om vinteren. Det er likevel ikke de store forskjellene rundt hvilken strekning man velger. Dette ønsker man nå å se nærmere på, og mulighetene ligger åpne for at man kan gå for én prioritert strekning. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har signalisert at han ønsker en vei å satse skikkelig på. Det er et fornuftig standpunkt. Norge burde ha en foretrukket strekning hvor man legger ned store ressurser for å få en best mulig vei mellom landets to største byer.
Vegvesenet er i gang med et omfattende utredningsarbeid som skal komme frem til en vurdering av de ulike alternativene. Blant annet ser man fordelene i å få frem et alternativ som klart vil prioriteres av tungtransporten, som stadig øker i omfang.
Nylig la Oslo Economics frem en rapport som er utarbeidet av på oppdrag fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Her har man sett på hvilke strekninger som vil kunne gi størst samfunnsøkonomisk bruttogevinst. En klar vinner blir da rv52 over Hemsedalsfjellet, som gir en samfunnsøkonomisk bruttogevinst på 31 milliarder kroner over 40 år. Man har ikke sett dette opp mot investeringsutgifter eller bedret konkurransekraft for bedrifter som kan benytte veien.
Dette stemmer heller dårlig med hvilken strekning som fikk høyest prioritet for en del år tilbake – E16 over Filefjell blir regnet som hovedveien mellom Østlandet og Hordaland. Likevel er det rv52 som er den mest trafikkerte veien mellom øst og vest.
Bak en prioriteringsbeslutning ligger det mange hensyn man må se på. Dette er selvsagt distriktspolitikk – alle vil ha den prioriterte veien i nærheten av seg. Dermed blir slike kamper ofte en tautrekking mellom regioner, og en strid som til slutt avgjøres gjennom tidvis langvarige forhandlinger på Stortinget. Da E16 i sin tid fikk en høy status var nok vinterregulariteten også et viktig tema. Filefjell er langt sjeldnere stengt enn både rv52 Hemsedalsfjellet og rv7 Hardangervidda.
Trafikktelleringer viser at mange velger rv52, og det er også denne strekingen som har den kraftigste trafikkveksten. Når dette alternativet viser seg å være mest lønnsomme, utfra visse hensyn, skal det ikke overraske oss om denne strekningen vinner frem til slutt. I Oslo Economics sin rapport er det imidlertid lagt inn en forutsetning om en 40 km kortere strekning på rv52. Fire mil er mye, men burde være gjennomførbart. Blant annet vil en tunnel under den mest utsatte strekningen over Hemsedalsfjellet gjøre mye med tanke på vinterregulariteten og man vil kunne spare mye tid.
Vi skal heller ikke glemme E134 over Haukeli. Men spørsmålet er om man makter å komme frem til en løsning som tilfredsstiller brukerne av traseene både nord for Hardangervidda og strekningen over Haukeli i én ny vei.
Nå er det nok ikke slik at vi kan forvente en snarlig avgjørelse rundt dette teamet. Det er et stort beslutningsarbeid som skal gjennomføres og mange hensyn som må tas. Riktignok er det planlagt at Statens vegvesens rapport skal komme i løpet av året – så vi kan håpe at det ikke drar for mye ut i tid før man nærmer seg en konklusjon. Men sannsynligheten for at dette vil dra ut i årevis er overhengende. Og hvilken regjering og sentrale statsråder som styrer når den endelige beslutningen tas er ikke godt å si.