Hurtigruten til kai i Oslo.

Hurtigruten vurderer å bygge egne havneterminaler

Hurtigruten mener kommunene tar seg for mye betalt i de offentlige havnene langs kysten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

I mange år har selskapet vært i konflikter med mange offentlig eide havner. Hurtigruten saksøkte blant annet Bodø havn for det rederiet mente var betydelig overfakturering. Hurtigruten vant fram i tingretten, men tapte i Hålogaland lagmannsrett i april. Nå ankes dommen til Høyesterett.

Rederiet mener de har betalt dobbelt kaileie hver dag hele året, mens internasjonale cruiserederier har fått rabatter på inntil 75 prosent.

Nå vil Hurtigruten ut av Tromsø havn. Tolv kilometer fra sentrum, på Kvaløya, har rederiet sikret seg et stort areal, ifølge Klassekampen.

– Vi vurderer å gjøre det samme i flere havner. Enten bygge eget eller samarbeide med private havneeiere. De private havnene vi anløper, tar halvparten så mye som de offentlige. Prisene tvinges stadig oppover, sier Stein Lillebo, prosjektleder i Hurtigruten AS, til avisen.

Direktør i Tromsø havn, Halvar Pettersen, mener Hurtigruten allerede har en gunstig pris, og at de betaler 60 prosent av hva båter av samme størrelse betaler.

– Vi er opptatt av å ha et godt produkt til rett pris. Hurtigruten utgjør 6 prosent av omsetningen i Tromsø havn. Fra cruisenæringen får vi ofte høre at vi er den beste havna i nord, sier han.

Hurtigruten har totalt elleve skip og er innom 34 ulike havner på sør- og nordgående rute.

Powered by Labrador CMS