E39 Ådland–Svegatjørn (Hordfast) omfatter blant annet bygging av bru over Bjørnafjorden. Illustrasjon: AMC Dissing og Weitling.
Ute av NTP – planleggingen har så langt kostet to milliarder
I Nasjonal Transportplan for perioden 2025-36 er Hordfast inne i Statens vegvesens utviklingsportefølje, som et prosjekt som kan vurderes senere. Regjeringen legger imidlertid opp til at påbegynt planlegging fullføres.
Opplysningene om hvor mye planleggingen av milliardprosjektet har kostet så langt, kommer fram i et skriftlig svar fra samferdselsminister Jon-Ivar Nygård på spørsmål fra stortingsrepresentant Helge André Njåstad (FrP). Njåstad stilte 16. mars følgende spørsmål:
– Hvor mye har staten brukt så langt på planlegging av E39 – Hordfast?
Annonse
I begrunnelsen for spørsmålet viser representanten til at prosjektet er viktig, at det har vært planlagt og prosjektert lenge, og at det som gjenstår er prioritering i NTP og oppstartbevilgning fra Stortinget.
Samferdselsministeren svarte på spørsmålet 22. mars, samme dag som forslaget til ny NTP ble lagt fram. I svaret opplyser han at Statens vegvesen ved utgangen av 2023 hadde brukt til sammen 2.001 millioner 2024-kroner inkludert merverdiavgift til planarbeid på prosjektet. Med andre ord rett i overkant av to milliarder kroner.
Den statlige kommunedelplanen, som ble vedtatt i 2019, har kostet 1,132 milliarder kroner, og den statlige reguleringsplanen – som er under utarbeidelse, har så langt kostet 869 millioner kroner.
Nygård opplyser samtidig at styringsmålet for E39 Ådland-Svegatjørn inkludert Hordfast er på drøye 36 milliarder 2019-kroner, noe som utgjør 48 milliarder 2024-kroner.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Registreringer og redusering av usikkerhet
I svaret til Njåstad gjør Nygård videre rede for hva som inngår i kostnadene. Han skriver at kostnadene til reguleringsplan i tillegg til planlegging av vei, tunneler og bruer også omfatter «registreringsarbeid innenfor naturmangfold, jordsmonnkartlegging, kulturarv/ arkeologi, grunnforhold og skredfare».
«Reguleringsplanarbeidet har gitt en optimalisering av veilinja, samtidig som den tekniske usikkerheten i prosjektet har blitt redusert», skriver han.
Nygård viser til slutt til at det har blitt jobbet i flere år med løsninger og tiltak for de to bruløsningene over Bjørnafjorden og Langenuen, og at dette igjen bidrar til å «øke sikkerheten rundt kostnadsanslaget i prosjektet». Arbeidet med bruløsningene har inngått både i kommunedelplanfasen og i reguleringsplanfasen.
Kostbare fjordkryssinger
I forslaget til ny NTP skriver regjeringen følgende om fjordkryssingene på E39: Vik-Molde (Møreaksen) og Ådland-Svegatjørn (Hordfast):
«Dette er to store prosjekter som alene ville lagt beslag på hoveddelen av midlene som er prioritert til store investeringer i planperioden. Det er over tid gjort et grundig og godt planleggingsarbeid. Begge prosjektene har gjennomgått flere runder med optimaliseringer, og det er kuttet både i kostnader og i naturinngrep.»
Om eventuelle andre løsninger heter det:
«Fordi det dreier seg om kryssing av fjorder er det vanskelig å se for seg hvordan dette kan løses med andre mindre tiltak, og utviklingsarbeidet for disse strekningene begrenser seg dermed noe. Dette er likevel ikke til hinder for at Statens vegvesen vurderer eventuelle løsninger som kan dukke opp, eksempelvis knyttet til automatiserte ferjer.»
Vil fullføre planleggingen
Byggeindustrien har stilt departementet følgende spørsmål:
– Er Hordfast et prosjekt som nå er ferdig planlagt?
– Vil det bli behov for mer planlegging og økte kostnader til dette som en konsekvens av at Hordfast er skjøvet ut i tid i NTP? I så fall hvor mye?
Fagseksjonen i departementet svarer følgende på e-post:
«Reguleringsplan for Hordfast er nær ferdig ved inngangen av planperioden, og regjeringen legger opp til at denne fullføres. Dette vil utgjøre grunnlaget for å vurdere prosjektet ved en senere rullering av porteføljen når handlingsrommet tillater det.»