Arbeidstilsynet har sendt forslag til endringer av regelverket for psykososialt arbeidsmiljø på høring. Illustrasjonsfoto: Arbeidstilsynet.
Arbeidstilsynet har sendt forslag til endringer av regelverket for psykososialt arbeidsmiljø på høring. Illustrasjonsfoto: Arbeidstilsynet.

Vil gjøre reglene for det psykososiale arbeidsmiljøet tydeligere

I en høring som sendes ut denne uken, foreslår Arbeidstilsynet et tydeligere regelverk rundt det psykososiale arbeidsmiljøet som skal være enklere å forstå og følge.

Publisert

– Arbeidstakere i Norge er blant de som oppgir å være mest fornøyd med arbeidsforholdene på egen arbeidsplass. Men selv om det norske arbeidsmiljøet rangeres i verdenstoppen, har vi utfordringer med det psykososiale arbeidsmiljøet som det er viktig å ta tak i. Virksomheter innen mange bransjer sliter med et høyt og økende sykefravær. Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) har i en studie estimert at 15 prosent av alt langtidssykefravær i Norge kan tilskrives psykososiale arbeidsmiljøfaktorer, skriver Arbeidstilsynet i en pressemelding.

Selv om arbeidsmiljøloven stiller krav til det psykososiale arbeidsmiljøet, som skal beskytte arbeidstakere mot uheldige belastninger, skriver tilsynet at det er mange virksomheter som synes dagens lovkrav på dette området er vanskelig å sette seg inn i og etterleve.

– Dette bekreftes når vi er ute på tilsyn. I 2021 satte derfor Arbeidstilsynet i gang et utredningsarbeid i dialog med partene i arbeidslivet, Havindustritilsynet og STAMI for å vurdere behovet for endringer i lovens krav til det psykososiale arbeidsmiljøet. I dette arbeidet konkluderte Arbeidstilsynet med at dagens regelverk ikke er tydelig nok, og at det bør konkretiseres, skriver tilsynet.

– I arbeidsmiljøregelverket finner man utfyllende krav til for eksempel fysiske og kjemiske risikofaktorer. Men på det psykososiale området er regelverket mindre detaljert. Det er viktig at vi har et aktuelt og mest mulig dekkende regelverk som tar høyde for det psykososiale utfordringsbildet i arbeidslivet. Og at regelverket er tydelig på hvordan virksomhetene skal jobbe systematisk og forebyggende med det psykososiale arbeidsmiljøet, sier avdelingsdirektør Monica Seem ved avdeling for arbeidsmiljø og regelverk i Arbeidstilsynet, i meldingen.

I høringen som sendes ut nå, foreslår Arbeidstilsynet endringer både i arbeidsmiljøloven § 4-3 om krav til det psykososiale arbeidsmiljøet og nye generelle forskriftsbestemmelser på området.

Arbeidstilsynet foreslår:

Presiseringer i arbeidsmiljøloven § 4-3

De foreslår å synliggjøre:

- at arbeidsmiljølovens § 4-3 ikke gir en uttømmende opplisting av risikofaktorer
- at kravene i loven til et fullt forsvarlig arbeidsmiljø også gjelder på det psykososiale området.
- sammenhengen mellom psykososiale og organisatoriske arbeidsmiljøfaktorer
- en større bredde av psykososiale arbeidsmiljøfaktorer enn de man finner i dagens lovtekst

Nye forskriftsbestemmelser som presiserer lovkravene til det psykososiale arbeidsmiljøet

Dette gjelder kravene til:

- et fullt forsvarlig psykososialt arbeidsmiljø
- kartlegging av det psykososiale arbeidsmiljøet
- risikovurdering
- tiltak
- informasjon og opplæring

I tillegg foreslår tilsynet særlige bestemmelser om trakassering og annen utilbørlig opptreden, og om vold og trusler.

– Det er verdt å merke seg at vi vil presisere innholdet i det regelverket som allerede finnes, og ikke innføre nye eller strengere krav. Hensikten er å klargjøre lovkravene som mange har slitt med å forstå og etterleve. Et tydeligere regelverk vil bidra til å øke forståelsen for hvorfor det er viktig å jobbe forebyggende med dette området og hva arbeidsgiverne er forpliktet til å gjøre, sier Monica Seem i Arbeidstilsynet.

Forslagene til endringer av regelverket for psykososialt arbeidsmiljø er sendt ut på høring.

Powered by Labrador CMS