Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og Regjeringen får stortingsflertallet mot seg om syv store vei- og baneprosjekter i NTP. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og Regjeringen får stortingsflertallet mot seg om syv store vei- og baneprosjekter i NTP.

Her er vedtakene som overkjører Nygård i Nasjonal Transportplan

På overtid ble innstillingen om Nasjonal Transportplan i går avgitt fra stortingets transportkomite. Syv nye, store vei- og jernbaneprosjekter er blitt presset inn i planen, mot regjeringspartienes stemmer.

Publisert Sist oppdatert

Den endelige stortingsbehandlingen av Nasjonal Transportplan for perioden 2025 - 2036 er berammet til 19. juni, og med innstillingen fra transport- og kommunikasjonskomiteen er nå partienes posisjonering og stemmegiving avklart.

Resultatet er dermed at at opposisjonen, bestående av Høyre, FrP og Venstre har fått til en noe uvanlig koalisjon med SV, og danner flertall bak til sammen syv omfattende endringsforslag. Det betyr at syv store vei- og jernbaneprosjekter som Regjeringen ikke hadde prioritert i sitt forslag til transportplan, nå kommer inn som, med sikte på oppstart i en eller annen form i løpet av den kommende 12-årsperioden.

Her er punktene i innstillingen fra transport- og kommunikasjonskomiteen som er lagt til av flertallet bestående av Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre:

  • Stortinget ber regjeringen sørge for at ladeinfrastrukturen på større ladeanlegg langs riksveiene tilrettelegger for at det er mulig å ivareta døgn- og hviletider uten å måtte bryte disse for å flytte bilen etter endt lading.
  • Stortinget ber regjeringen framskynde rv. 15 Strynefjellet, inkl. arm til Geiranger i Nasjonal transportplan 2025–2036 og sikre oppstart i første seksårsperiode.
  • Stortinget ber regjeringen ta rv. 19 Moss ut av ‘Utviklingsporteføljen’ og sikre oppstart på prosjektet i planperioden.
  • Stortinget ber regjeringen videreføre Ringeriksbanen og ny E16 Skaret–Hønefoss (FRE16) som et fellesprosjekt for å sikre den økonomiske nytten og bærekraften i prosjektet.
  • Stortinget ber regjeringen styrke finansieringen til fylkesvei med fokus på trafikksikkerhet, nærings- og beredskapsveier, og videreføre den øremerkete tilskuddsordningen for vedlikehold av fylkesvei.
  • Stortinget ber regjeringen sikre videre planlegging og oppstart av kapasitetsøkende tiltak for Trønderbanen som muliggjør to tog i timen mellom Trondheim og Steinkjer i løpet av planperioden.
  • Stortinget ber regjeringen starte opp prosjektet dobbeltspor Stokke–Torp–Sandefjord på Vestfoldbanen i første seksårsperiode.
  • Stortinget ber regjeringen framskynde det kapasitetsøkende arbeidet på Ofotbanen i Nasjonal transportplan 2025–2036, og sikre oppstart i planperioden.
  • Stortinget ber regjeringen legge inn det statlige bidraget på 500 mill. kroner til Majorstuen stasjon i Nasjonal transportplan 2025–2036, i første seksårsperiode
Powered by Labrador CMS