Kiel-fergen Color Magic på vei inn Oslofjorden. En samlokalisering på Vippetangen innebærer at Color Line flyttes fra Hjortnes, som dermed frigjør det store Filipstad-området vest for Aker Brygge til bolig- og byutvikling.
Foto: Paul Kleiven / NTB
Kiel-fergen kan bli flyttet til Vippetangen
Samlokalisering av Kiel-fergen og danskebåten på Vippetangen i Oslo vil lønne seg samfunnsøkonomisk og gi bedre klimaregnskap, viser ny utredning.
Denne artikkelen er over ett år gammel.
– Fjordbyen vinner på at fergene samles på Vippetangen, sier plan- og utbyggingsdirektør i Oslo Havn, Espen Dag Rydland, i en pressemelding.
Samfunnsøkonomisk analyse og Asplan Viak har gjennomført to utredninger for Oslo Havn. Et alternativ for samlokalisering av utenlandsfergene var Kongshavn sørøst i Oslo. Det alternativet kommer dårligere ut i begge rapportene.
– Det estimeres opp mot 19 ganger høyere utslipp dersom Kongshavn blir lokasjon for ny fergeterminal, sier Heidi Neilson, seksjonsleder for Plan- og miljø i Oslo Havn.
Om Color Line og DFDS samles på Vippetangen, vil reisende til eller fra Danmark og Tyskland ha gangavstand til alle attraksjonene i Bjørvika, Kvadraturen og Oslo sentrum. De får også kort avstand til Oslo S og ferden videre til resten av landet.
En samlokalisering på Vippetangen innebærer at Color Line flyttes fra Hjortnes, som dermed frigjør det store Filipstad-området vest for Aker brygge til bolig- og byutvikling.
Beslutningen om plassering av ny fergeterminal, vil til slutt bli tatt av bystyret i Oslo.