Myre Havn i Vesterålen. Arkivfoto

«Alle» vil dra de nordlige oljekontraktene i havn

Havnesjefene i Nord-Norge bygger ut for å sikre seg forsyningsbaser og ilandføring av olje og gass. – Et dilemma, sier stortingsrepresentant Frank Bakke-Jensen (H).

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Det skriver bladet Nordlys tidligere i sommer.

– Jeg er i aller høyeste grad betenkt. Nå er det mange havnefyrster der ute som alle vil ha hovedbase for olje – samtidig. De har store ambisjoner p vegne av sin havn. Mye mer enn vi aner vil skje i nordområdene, men det vil ikke bli ilandføring a olje og gass overalt. Mange havner bygges dessuten på offentlig kapital i konkurranse med privat kapital – det er et dilemma, sier Frank Bakke-Jensen (H) til Nordlys.

Milliardsatsing

Tromsø har investert omtrent 300 millioner kroner i første byggetrinn av utbygd havn i byen. Tromsø Havn ønsker nå, ifølge Nordlys, å låne utterligere 600 millioner.

Polarbase i Hammerfest har investert omtrent 1,5 milliarder kroner i fire ulike kaier. I løpet av perioden 2014-2015 skal basen, ifølge artikkelen i Nordlys, utvides for rundt 300 millioner kroner.

I Kirkenes jobber Tschudi-gruppen med Sør-Varanger kommune for å bygge et nytt havneområde hvor første byggetrinn blir kostende rundt 300 millioner kroner.

Nordterminal ønsker, ifølge Nordlys, også å bygge havn i Krikenes, for en estimert sum av to milliarder kroner.

Ikke bare olje og gass

Nordkapp håper å bygge ut for flere hundre millioner når Statoil bygger ut Castberg-funnet i Barentshavet, skriver avisen. I Sandnessjøen er det investert over 700 millioner fra 1987 til 2012 i havneområdet. De siste årene har man bygd ut området for ytterligere 200 millioner.

Malm- og varetransport har også drevet frem utbygginger for flere milliarder i nord, skriver Nordlys.

Powered by Labrador CMS