Ulykkesstedet i Stange. Foto: Statens havarikommisjon
Ulykkesstedet i Stange. Foto: Statens havarikommisjon

Havarikommisjonen mener forsterket midtoppmerking kunne forhindret dødsulykke

Tre personer omkom og én ble kritisk skadet, da en personbil kom i motgående kjørefelt og kolliderte front mot front med et vogntog i Stange 27. april i fjor. Forsterket midtoppmerking på stedet kunne gjort føreren oppmerksom på at bilen var på vei over i motgående kjørefelt, mener Statens havarikommisjon.

Det var en torsdag ettermiddag i 2023 at en Volvo FH trekkbil med semitrailer kjørte sørover på fylkesvei 24 i Stange kommune i Innlandet. Samtidig kjørte en Volvo V60 personbil med fire personer nordover på fylkesveien.

– I en høyrekurve krysset personbilen over i motgående kjørefelt og kolliderte front mot front med trekkbilen. Vogntoget skjøv deretter personbilen foran seg cirka 34 meter, før kjøretøyene stanset. I personbilen omkom føreren, passasjeren foran og passasjeren i høyre baksete, mens passasjeren i venstre baksete ble kritisk skadet. Føreren av vogntoget var uskadet.

Det skriver Statens havarikommisjon i rapporten om møteulykken.

Videre skriver havarikommisjonen at de ikke kan slå fast hvorfor personbilen kom over i motgående kjørefelt.

– Men undersøkelsen har vist at dersom veien hadde hatt forsterket midtoppmerking på stedet, kunne det ha bidratt til å forhindre ulykken, skriver Statens havarikommisjon.

Kollisjonskreftene i ulykken 27. april i fjor var store.

– Undersøkelsen har vist betydningen av kjøretøyets passive sikkerhet, effektivt redningsarbeid og god medisinsk behandling for passasjeren som overlevde. I tillegg er det viktig å plassere bilbeltet rett ved hoften og å bruke beskyttelsesnett mellom bagasjerom og kupé, heter det i rapporten.

– Sier ingenting om avstand til bebyggelse

Fartsgrensen var 80 kilometer i timen, og veien fremsto som forholdsvis ny, ifølge havarikommisjonen.

– Innlandet fylkeskommune hadde etablert forsterket midtoppmerking (såkalt rumlefelt) på fv. 24, men på grunn av veiens nærhet til boliger, og av hensyn til eventuell støy, var det ikke etablert i området der ulykken skjedde. Basert på undersøkelsen mener SHK at dersom veien hadde hatt forsterket midtoppmerking på stedet, kunne det bidratt til å gjøre føreren oppmerksom på at bilen var på vei over i motgående kjørefelt, slik at han kunne korrigert dette, heter det i rapporten.

Veinormal N302 Vegoppmerking gir adgang til at det enkelte forvaltningsorgan kan bestemme hvilke steder det skal anlegges forsterket midtoppmerking, så lenge fartsgrensen er minimum 70 kilometer i timen og veibredden er minimum 7,5 meter, skriver havarikommisjonen videre.

– Normalen sier ingenting om avstand til bebyggelse. Undersøkelsen har vist at det er varierende praksis blant veiforvalterne på dette området. Forsterket midtoppmerking er et svært kostnadseffektivt trafikksikkerhetstiltak, og SHK mener at føringene i veinormal N302 bør legge opp til at tiltaket benyttes i størst mulig grad. Tydeligere, kunnskapsbaserte føringer i veinormalen vil bidra til å forenkle saksbehandlernes vurdering av dette, eksempelvis av hensyn til støy for nærliggende boliger, samt bidra til en mer enhetlig praksis. SHK mener at de tilfellene hvor det ikke etableres forsterket midtoppmerking, til tross for at veiutforming og fartsgrense ligger til rette for det, må være veloverveide, skriver havarikommisjonen.

Som følge av undersøkelsen fremmer Statens havarikommisjon sikkerhetstilråding til Statens vegvesen knyttet til forsterket midtoppmerking og veinormal N302.

Andre læringspunkter

I tillegg ønsker Statens havarikommisjon å peke på følgende læringspunkt til trafikanter:

  • Sjekk at bilbeltet er strammet godt nede på hoften.
  • Bruk alltid beskyttelsesnett for bagasje når det er tilgjengelig og fest det i henhold til leverandørens anvisninger.