Lastebilen som brant i Gudvangatunnelen blir her undersøkt etter brannen 5. august 2013. På grunn av de store skadene var det ikke mulig å fastslå brannårsaken.
Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
Havarikommisjonen med kraftig kritikk etter tunnelbrann
Elendig informasjon til bilistene og dårlig tilrettelagt for selvredning er noe av det Havarikommisjonen kritiserer Statens vegvesen for, etter lastebilbrannen i Gudvangatunnelen i august 2013.
Denne artikkelen er over fem år gammel
Fem personer ble alvorlig skadd da totalt 67 personer ble fanget i den voldsomme røyken som oppsto da en polsk lastebil begynte å brenne i Gudvangatunnelen i Sogn og Fjordane 5. august 2013.
Over halvannet år etter ulykken er rapporten fra Statens havarikommisjon for transport (STH) klar. Den kommer med kritikk på flere punkter, skriver Bergens Tidende.
Tunnelen var dårlig tilrettelagt for selvredning. Det ble heller ikke gitt informasjon om at det var behov for umiddelbar evakuering. Kun de som var nærmest brannstedet oppfattet situasjonen og klarte å evakuere før tunnelen ble fylt med røyk. Ventileringen av røyken blokkerte den eneste evakueringsmuligheten for trafikantene på Gudvangensiden av brannen.
Avdelingsdirektør Rolf Mellum i STH reagerer også på at røyken ble snudd feil vei i tunnelen.
– Evakueringsarbeidet ble startet ved å snu røyken, uten at en visste hvor mange kjøretøy og personer som var i tunnelen. Dette bør ses nøye på, sier han til NRK.
Tunnelen skal bli utbedret våren 2016, opplyser Rune B. Sandven i Vegvesenets tunneloppgraderingsprosjekt til BT.