Lene Gjerstad Solhaug jobber til daglig i Bergen Tømrer og Snekkerservice AS.

Håndverkeren Lene tok et oppgjør med ufine kunder - nå renner de hyggelige kommentarene inn

I et leserinnlegg på Bergens Tidende tar håndverkeren Lene Gjerstad Solhaug et oppgjør med kunder som stempler alle håndverkere som kjeltringer inntil det motsatte er bevist.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel.

– Jeg har fått mange positive tilbakemeldinger på innlegget mitt, sier håndverker og tømrer Lene Gjerstad Solhaug som skrev «Kjeltring til det motsatte er bevist» i Bergens Tidende.

Her forteller hun om enkelte kunder «som er så ufine og uhøflige at man blir sittende i sjokk når samtalen er over».

Etter at BT publiserte innlegget har dialogen med omverdenen vært av en langt hyggeligere karakter.

– Jeg har fått SMS-er, telefoner og meldinger på Messenger fra elektrikere, en murer, fagforeningsfolk, kunder og fremmede mennesker med tommel opp. Jeg har også fått en rekke nye venneforespørsler på Facebook, sier Solhaug til Byggeindustrien.

Urimelige krav og sinte e-poster

I BT-innlegget skriver hun blant annet om hvordan møter med kunder kan fortone seg for håndverkerbedrifter som opererer i det private rehab-markedet:

«I mediene henges byggebransjen ofte ut, og useriøse aktører flagges som kjeltringer. Det finnes helt klart kjeltringer i bransjen, men jeg er av den oppfatning at dette ikke gjelder de fleste. De fleste tømrerbedrifter (og andre håndverksfaglige bedrifter) ønsker å levere godt arbeid og ha en fornøyd kundebase. Men dette er ikke alltid like lett», skriver hun og forklarer:

«Bransjen mangler norske håndverkere med fagbrev og erfaring, og kundene krever stadig mer av oss. De har nemlig hørt at man skal kreve fastpris og kontrakt – hvis ikke blir man lurt. Dersom man på et rehabiliteringsprosjekt med ukjente faktorer setter en høy fastpris for å sikre bedriften økonomisk, får man høre at man er grisk og dyr. Dersom man gir en fastpris kunden er fornøyd med, men så utfører jobben raskere enn antatt, er kunden sur fordi han/hun føler seg snytt».

Ifølge Solhaug sitter mange håndverkere igjen med følelsen av å ikke strekke til.

«Uansett hva vi gjør, er det alltid noe som kan plukkes fra hverandre og kritiseres – helst for å få avslag på faktura. Ved den minste feil eller mangel dukker det opp urimelige krav, og store summer holdes tilbake. Sinte e-poster lander i innboksen lørdag kveld», skriver hun i innlegget.

Vil ikke henge ut noen

Til Byggeindustrien sier Lene Gjerstad Solhaug at de sinte e-postene kan være en ubehagelig opplevelse.

– Målet med å skrive innlegget ikke har vært å henge ut de kundene som oppfører seg dårlig, men å fortelle på et overordnet nivå om hvordan dette påvirker hverdagen negativt for mange håndverkere.

– Jeg kjenner flere som har vært nødt til å bruke mye energi og krefter på kunder som har prøvd å lage problemer. Sakene har etter hvert havnet i forliksrådet, der de jeg kjenner har vunnet frem. Det burde vært helt unødvendig, sier hun.

Skaper diskusjon

På debattsidene til BT renner også kommentarene inn, de fleste positive.

– Et glimrende innlegg og en meget god og reflektert kommentar! Jeg har vært håndverker i 22 år og drevet firma i mange år. Markedet er blitt mye mer kynisk siste årene. Det skal prutes og presses på pris og levering. Det stilles urimelige krav på respons og service, og om noe uforutsett dukker opp, så skal det helt gjøres gratis. Dette gjelder absolutt ikke alle, men det er veldig vanlig, skriver en av leserne.

En annen mener innlegget vil hjelpe mange:

– Man hjelper mange med det du har skrevet. Og det er godt man har slike personer som deg som kan skrive slik du gjør. Og så kan vi andre som leser det prøve å lære av det og ha respekt for hverandre.

Lene Gjerstad Solhaug har fått positive tilbakemeldinger fra mange hold etter at hun skrev innlegg i BT.
Powered by Labrador CMS