Skolehager en pedagogisk oase
Skolehagene er igjen aktuelle. De har fått nye former og funksjoner, og blomstrer opp på stadig flere skoler rundt i hele landet, melder Landbruksdepartementet.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
Vår tid trenger mer enn noen gang gode undervisningsarenaer for å lære om prosessene i naturen og om hvor maten kommer fra. Skolehagene er i denne sammenheng et spennende og unikt konsept som skal skape økt interesse, engasjement og innsikt i veien fra frø til mat og helse. Skolehagene i Oslo og Akershus gir mange bybarn nærhet til matproduksjon, matlaging og matkultur.
Skolehage er en godt egnet arena for tverrfaglige prosjekter og kan brukes til å oppfylle en lang rekke mål i Kunnskapsløftet gjennom praktisk arbeid. Det er i dag et stort fokus på bevissthet rundt mat, riktig ernæring og fysisk aktivitet. I skolehagen lærer barn og unge om prosessen knyttet til hvordan maten blir til, og ved å delta i det praktiske arbeidet får de i tillegg til fysisk aktivitet også verdifull kunnskap om kretsløp og sammenhenger i naturen. Skolehagen kan gjerne ligge på skolens område, eller på Geitemyra parsellhager, eller på et gårdsbruk i nærheten av skolen.
Det er på denne bakgrunn at Fylkesmannen i Oslo og Akershus har igangsatt et prosjekt for å dokumentere utbredelsen av skolehager i Oslo og Akershus. Prosjektet inkluderer forslag til tiltak for å støtte opp under og videreutvikle skolehage virksomheten. Marianne Leisner i Gaia Tjøme og Linda Jolly ved Universitetet for Miljø- og biovitenskap gjennomfører prosjektet.
Les mer på skolehage.no:
http://www.skolehage.no/