Ferske tall fra SSB viser at menn slurver med helsa og at en mann har 30 prosent færre legebesøk per år enn en kvinne. Samtidig er forventet levealder for menn fem år lavere enn for kvinner.
Denne uken reiser Husqvarna rundt i Norden, for å gi menn en pekepinn på deres helsetilstand.
Annonse
De inntar butikkene hvor Husqvarnaprodukter selges med helsepersonell, for å sjekke menns hageredskaper og helse. Her vil de oppfordre menn til å ta vedlikehold av både kropp og produkt på alvor. Med seg på laget har skog- og hageredskapsprodusenten dansk Forum for Menns Helse.
– Vi ble vervet av Husqvarna. Vi måtte være villig til å reise ut på en liten turné, og selvfølgelig se at det faktisk er et rent faglig perspektiv på dette – at det er noe å hente ved å gi menn et lite spark bak. Vi sa ja til å inngå dette samarbeidet, fordi vi syns det var et godt budskap, og ikke minst nødvendig, forteller idrettsfysiolog Troels Gravers Pedersen, en av de to i helsepersonellet, som gjennomfører helsesjekk under Husqvarnas nordiske turné.
– Jeg går altfor sjeldent til legen I Strømsveien 189 i Oslo ramler den ene etter den andre inn i butikken Skogredskaper.
Noen har fått med seg konseptet gjennom sosiale medier, mens andre blir overrasket over det lille ekstra som blir tilbudt i butikken.
En av dem er Eivind Andreas Floberg.
– For meg er dette veldig tilfeldig. Jeg skulle bare innom å levere en maskin, og reise igjen. Så fikk jeg tilbud om en helsesjekk, og tenkte hvorfor ikke? Jeg går altfor sjelden til legen, sier han til Byggeindustrien.
Floberg var umiddelbart positiv da han ble spurt om å ta en helsesjekk av ivrige ansatte i Husqvarna.
– Jeg har ikke vært borte i noe lignende. Du leverer en hagemaskin, og så kan du få tilbud om helsesjekk samtidig. Det er derfor jeg sa ja, fordi jeg var overrasket over konseptet.
Prøvene viser at Flobergs helse er bra. Men han innrømmer likevel at han burde bli flinkere til å ta en tur innom fastlegen.
– Samboeren min har vært på meg om at jeg må komme meg til legen. Kanskje jeg burde ta et bilde, ler han idet fysioterapeut, Josephine Miskin stikker en nål inn i fingeren hans for å måle kolesterol og blodsukker.
Miskin forklarer Floberg hva de ulike prøvene kan si om hans nåværende helse.
Hun mener konseptet er viktig, men presiserer at helsesjekken de gjør her ikke kan erstatte en konsultasjon hos fastlegen.
– Hvis tallene er litt over normalen, anbefaler vi selvfølgelig at de går til legen. Hvis det blir fanget opp i god nok tid, er det veldig mye man kan gjøre. Et forhøyet kolesterol er jo ikke farlig, men det er farlig hvis det foregår over mange år. Det er viktig å nå ut til menn, og få dem til å gå til legen, for det er de ikke så gode til, sier hun.
For skandinaviske menn «Check your tools»-kampanjen har i hovedsak gått ut på digitale plattformer.
På Husqvarnas hjemmeside kan man også få en pekepinn på helsa ved å svare på noen enkle spørsmål. I tillegg vil de skape større oppmerksomhet rundt konseptet ved å ha arrangementer i nordiske butikker med Husqvarna-produkter.
Kampanjen blir gjennomført over hele Norden i november, måneden som de seneste årene har vært dedikert til menns helse.
– Det er regionalt prosjekt, som vi har gjennomført i Danmark, Sverige og Norge. Finland er neste stopp. Vi gjør da disse helsesjekkene, og en servicesjekk på produktene. I noen andre land har vi kampanjer for å øke bevisstheten blant menn. I Norden har vi rullet det ut som et fullt konsept, for de skandinaviske menn, sier Michael Mørch, som jobber i Husqvarnas regionale markedsteam.
Mørch forteller at de har gjennomført andre kampanjer tidligere, men at dette er første gang de fokuserer spesifikt på menn.
– Vi har tidligere gjort noe rundt Rosa Sløyfe-kampanjen, som har vært rettet mot kvinner. I år tenkte vi at det var menn sin tur, og at det faktisk fantes et behov for å sette fokus på menns helse, forteller Mørch.
Grundig sjekk Ellen Lunde Emilsen jobber som markedsfører i Husqvarna Norge, og syns kundene som kommer innom er overraskende imøtekommende.
– Vi trekker en parallell mellom produkt og person. Vi vil rette fokus på hvor viktig det er å drive vedlikehold. Ofte er man opptatt av saga si, og man kan gjerne være flinkere til å kjøre service på den enn på sin egen kropp, men i arbeid som skal utføres er jo tross alt begge deler like viktig, sier hun og legger til:
– Det er flere som har vært sporty. Vi har hatt fire inne til helsesjekk allerede, og vi startet for en time siden.
Mørch kan opplyse om at verktøyene også får en grundig sjekk.
– Det blir litt av det samme som vi gjør under helsesjekken. Vi ser på produktet, om det er noe som trenger service, og gir rådgivning om hvordan du selv kan sørge for at ditt produkt kan leve godt.
Helsepersonellet, Miskin og Pedersen vil derimot ikke blande seg inn i den delen av kampanjen.
– Nei takk og lov, jeg tror aldri jeg har holdt i en motorsag i mitt liv, sier Miskin latterfullt.