KJEMPESMELL: Plantasjen tapte 205 millioner kroner på driften på årets tre første måneder.

Plantasjen taper stort

Hagekjeden har blodrøde tall for første kvartal.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

Ifølge Nettavisen har den harde vinteren og priskampanjer kostet Plantasjen dyrt. Det ble blodrødt for den grønne kjeden i første kvartal 2018.

Plante- og hageutstyrskjeden, som har 77 butikker i Norge, har tapt 205 millioner kroner på driften, justert for avskrivninger, i årets første tre måneder. Det er en forverring fra et tap på 144 millioner kroner i samme kvartal i 2017, ifølge rapporten til Plantasjens eiere, investeringsfondet Ratos.

Årsaken til det elendige resultatet er «lavere salg og fortsatte priskampanjer for å drive trafikk til butikkene».

Plantasjen kan riktignok vise til en omsetningsøkning i år, fra 501 millioner kroner i første kvartal 2017 til 557 millioner i første kvartal 2018. Dette skyldes imidlertid at Plantasjen i mellomtiden har overtatt kjeden SABA.

Plantasjen er Nordens største plantekjede, med 120 butikker i Norge, Sverige og Finland. De har hovedkontor i Norge, men ble kjøpt opp av svenske Ratos i 2016.

Les hele artikkelen på Nettavisen her.

Powered by Labrador CMS