TERRASSE-BOOM: I takt med et kraftig økende utemøbelsalg har bygging av terrasser og andre uterom vokst. Terrassegulv i impregnert trevirke er fortsatt bestselgeren, men stadig flere utforsker muligheten for mer vedlikeholdsvennlige gulvvarianter, ifølge ifi.no. (Foto: Kristian Owren)
Røykeloven satte fart på terrassebyggingen
Av alle rom vi bruker penger på, er uterommet det som har vokst mest de siste årene. Godt hjulpet av røykeloven og drømmen om et liv i naturen har salget av utemøbler føket i været.
– Vi snakker mest sannsynlig om en dobling, fra en til to milliarder, forteller Knut Skoe i Møbelrådet.
Noen eksakt måling finnes ikke, men han viser til veksten i importtallene. Produksjon av norske hagemøbler er forsvinnende liten, så bildet vi får ved å se på importen er beskrivende nok. Utestedene står for mye av veksten, de måtte jo investere i helårsmøbler til røykerne, men konsumentmarkedet har også økt vesentlig.
Annonse
Møblene må ha gulv å stå på
I takt med møbelsalget har bygging av terrasser og andre uterom vokst.
– Folk bygger «plattinger» og innreder snart hele «hagan», sier Skoe, og forhandlere innen byggvare og faghandel bekrefter bildet.
Salget av beis og olje til vedlikehold har økt, ikke bare i volum, men også i verdi. Folk kjøper ikke bare mer, men de er også mer opptatt av kvalitet og kjøper dyrere produkter. Thomas Sletvold, som driver Fargerike Sletvold på Jessheim, sier at det er mye mer penger i dette markedet nå enn for ti år siden.
– Da solgte vi kinesisk olje til nesten gi-bort-priser, mens det var kostene vi tjente penger på. Heldigvis har vi klart å vri dette. Nå kjøper folk dyrere produkter. De vil ha terrassebeis med farge og helst noe som holder et par-tre år, sier han.
Alternative utegulv
Selv om flesteparten fortsatt velger terrassegulv i impregnert trevirke, velger stadig flere alternative varianter.
– Vi ser en økende interesse for andre typer utegulv: keramiske fliser, plastfliser som Bergoplattan og ikke minst kunstgress i stadig mer naturtro kvaliteter, sier Sletvold.
Han mener veksten i utegulv også henger sammen med at hustomtene har blitt mindre og folk ønsker minst mulig plenklipping.
Strekker ut sesongen
– Finværet i fjor gav oss ekstra fart inn i årets sesong. Sola og varmen satte skikkelig fart i folks planer, og nå skal de realisere alt de ikke rakk i fjor, både av terrasser og diverse uterom, mener Guri Tolpinrud hos Maleriet Fargehandel.
Fargehandleren på Hønefoss sier at de har merket seg at mange bygger utestuer med både tak og vegger for å skjerme møbler og strekke ut sesongen.
Eksklusivt og vedlikeholdsvennlig
Hos Lövenskiold Handel har uteromsboomen gitt utslag på salget av terrassebord. Rune Kjølberg, kategorisjef for trelast, forteller at det ikke har vært dropp i dette markedet, slik de har sett innen andre kategorier. Det er økning både i volum og pris.
– Folk velger stadig mere eksklusive gulv til litt høyere eller enda høyere pris. Tendensen går i retning av vedlikeholdsvennlige materialer. Størst er veksten på keboney, i verdi utgjør det nå 25 prosent av salget hos oss, forteller han.
Dette har skjedd i løpet av de 5-6 siste årene. Han er bevisst på ikke å kalle det vedlikeholdsfritt; for disse materialene trenger også ettersyn. De må vaskes og renses.
Grå plank i skuddet
Uavhengig av materiale, er det én farge som fremhever seg som trendfarge på utegulv.
– Grått er helt klart favoritten på nye terrasser, forteller Sletvold.
De er godt rustet med fargekart og oppstrøksprøver. Hos Løvenskiold bekreftes tendensen.
– Grått er uten tvil den store trendfargen, selv om det fortsatt går det mest av ulike bruntoner. Keyboney passer godt i den trenden, det gråner og får en sølvgrå patina etter ett år.
På Maleriet på Hønefoss tror de også på grått, men de merker også at folk ikke bare ser på trendene.
– Vi selger mye til hyttefolk og de er mest opptatt av å få noe som passer hytta og terrenget, forteller Guri Tolpinrud.