Byggingen av forsvarets nye stasjonsbygg på Jan Mayen foregår på et avsidesliggende sted med hardt klima og fare for både jordskjelv, vulkanutbrudd og ekstremvær.
Forsvarsbygg inngikk kontrakt for samspillsentreprise med Hæhre Arctic i mars i år, og forprosjektet skal ferdigstilles til høsten. Ved bevilgning til bygging innen juni 2024 vil Hæhre gå i gang med detaljprosjektering med mål om byggestart i 2025.
– Det er stram tidsplan, men så langt er vi i rute. Både Hæhre og Forsvarsbygg ser fram til videre prosess, sier prosjektleder Randi-Grethe Pedersen i Forsvarsbygg.
Det krever litt tid, planlegging og ikke minst godt vær å få til en befaring på Jan Mayen, heter det i pressemeldingen. I juni var prosjektet sammen med sentrale leverandører på befaring, for å møte bemanningen på Jan Mayen og gjennomføre en del undersøkelser.
Direktør Thorbjørn Thoresen i Forsvarsbygg var også med på befaringen, der den aktuelle tomten for nytt bygg ble nærmere vurdert. Prosjektgruppen så på Båtvika, som er et av alternativene som vurderes for ilandføring av bygningsmassen.
– Det er imponerende å se hvordan prosjektet forbereder seg på å bygge under så krevende forhold. Jeg er stolt over den kompetansen vi har i forsvarssektoren både for å drifte og å utvikle nye prosjekter i arktisk-maritimt klima, sier Thoresen.
Det er mange utfordringer ved å bygge på et slikt sted, og spesielt kraftige jordskjelv krever spesiell kompetanse. I tillegg er faren for vulkanske utbrudd med i vurderingene, skriver Forsvarsbygg. Prosjektet har derfor hentet inn eksperter fra Island innen jordskjelv og vulkanisme til prosjektet. Vulkangeolog Snorri Páll Snorrason og rådgivende ingeniør Arnar Björn Björnsson, med jordskjelvskompetanse og doktorgrad innen konstruksjonsdynamikk, er med som rådgivere i prosjektet.