Statssekretær Tommy Skjervold i Samferdselsdepartementet.
Samferdselsdepartemet: - Opplever ikke at en samlet bransje trekker seg ut av markedet
Statssekretær Tommy Skjervold (Frp) i Samferdselsdepartementet tror entreprenørene er blitt mer bevisste og selektive i sine konkurransevalg.
Onsdag meldte Byggeindustrien at konkurransen om å bygge og drifte norske veier er i ferd med å falle kraftig.
En bygg- og anleggsanalyse utført av ABG Sundal Collier viser at Vegvesenet har gjennomsnittet for antall tilbydere per kontrakt gått ned fra over 5 i 2014 og ned til 3,6 i 2018.
Landets største entreprenør, Veidekke, er en av de entreprenørene som har satt full brems på tilbudene til Statens vegvesen.
Den samme fallende trenden ser man hos store aktører som Hæhre, Implenia, Peab, Skanska og NCC.
– Aktørene er blitt mer bevisste og selektive
I Samferdselsdepartementet er de ikke uroet over utviklingen.
Statssekretær Tommy Skjervold tror i likhet med Statens vegvesen at utviklingen henger sammen med kontraktsstørrelsene og bruk av prekvalifisering.
– Vi opplever ikke at en samlet bransje trekker seg ut av markedet, men heller at aktørene er mer bevisste og selektive på hvilke konkurranser de deltar i. Å gi tilbud på store kontrakter er mer krevende enn på små, og det er krevende å delta i flere store konkurranser parallelt. Tilbyderne må derfor velge bort noen konkurranser.
– Prekvalifisering brukes også i økende grad, noe som i seg selv reduserer antall tilbydere, selv om det er med flere tilbydere i innledende runder, skriver Skjervold i en e-post til Byggeindustrien.
– Går ikke utover konkurranse og pris
Han legger til at interessen ikke er for lav til å sikre god konkurranse om kontraktene.
– Byggherresiden er opptatt av å ha god konkurranse og har derfor tett dialog med anleggsbransjen både gjennom bransjeorganisasjonene og enkeltaktører. Statens vegvesen registrerer utviklingen men opplever så langt ikke at interessen er for lav til å sikre god konkurranse og derved god pris. Vi merker oss også at Veidekke ønsker flere kontrakter med tidliginvolvering. Hvordan entreprenører kan komme inn tidligere i reguleringsplanfasen enn i dag, slik de blant annet gjør i Nye Veiers prosjekter er en problemstilling vi er bevisst, skriver Skjervold.
– Har kontraktene, som Veidekke sa onsdag, fått vokse seg for store for raskt?
– Utviklingen i kontraktstørrelser har gått i den retningen både byggherre og bransjen har ønsket. Det kan imidlertid synes som om det er krevende å stille med tilstrekkelig kompetanse og kapasitet, både med tanke på å gjennomføre konkurranser og lede anleggsgjennomføringen på de største kontraktene. Vi oppfatter at Statens vegvesen mener at både byggherre og entreprenørbransje er i ferd med å tilpasse seg dette på en god måte.
– Men hva tenker dere om at Norges største entreprenør sier så tydelig at de vil tone ned satsingen på vei?
– Vi ønsker ikke å kommentere bedriftsinterne strategiske vurderinger, avslutter Skjervold.