Annette Strøno, Vebjørn Løvås, Linda Strand Jacobsen, Fredrik Juul, Karin Engen, Jørn Tore Sande og Bård Solvang. Foto: Eivor Eriksen
Annette Strøno, Vebjørn Løvås, Linda Strand Jacobsen, Fredrik Juul, Karin Engen, Jørn Tore Sande og Bård Solvang. Foto: Eivor Eriksen

Gull til AF Gruppen for studentkampanje

Årets Magnet Awards ble avholdt forrige uke. AF Gruppen vant prisen for Årets kampanje rettet mot studenter med kampanjen «Ta jobben min», sammen med byråene Trigger, Mvh og Elg/Bloom.

Magnet Awards arrangeres av ANFO Annonsørforeningen, og er en årlig konkurranse innen «employer branding». I kategorien «Årets kampanje overfor studenter» gikk AF Gruppen til topps.

– Hva kan jeg egentlig jobbe med hos en entreprenør? Det er et av de vanligste spørsmålene ingeniørstudenter stiller oss. I fjor høst inviterte vi derfor norske ingeniørstudenter til å ta jobben til våre ansatte i rekrutteringskampanjen Ta jobben min, forteller Annette Strøno, rekrutteringsansvarlig i AF i en pressemelding.

Nesten 1.000 studenter

Studenter har fått muligheten til å utforske ti ulike stillinger digitalt, og sammenligne dem. Deretter kunne de velge jobben likte best, for så å prøve seg på en digital arbeidsdag. Stillingene som kunne testes ut var anleggsleder, energiingeniør, prosjekteringsleder, driftsleder, BIM-koordinator, miljørådgiver, HMS-ingeniør, Lead engineer, stikningsingeniør i tunnel, BREEAM AP (accredited professional).

I alt ti prosent av alle norske ingeniørstudenter registrerte seg, og nesten 1.000 studenter testet en digital arbeidsdag i en stilling. Deretter ble de 20 sterkeste kandidatene invitert til å teste stillingen i en ukes praksis. I tillegg mottok de et studiestipend på 30.000 kroner hver og har fått være med på ulike faglige samlinger.

Tilbud om jobb

Tilbakemeldingene fra studentene, på karrieredager og bedriftspresentasjoner, har ifølge pressmeldingen vært veldig positive.

– Det er utrolig hyggelig å få denne anerkjennelsen for arbeidet vi gjør med å tiltrekke oss studenter og nyutdannede. Ekstra gøy er det også når vi ser at kampanjen har gitt god effekt. Hele 30 prosent av vinnerne har fått tilbud om sommerjobb eller fast ansettelse i etterkant av kampanjen. De øvrige vinnerne er enda tidlig i utdanningsløpet, men vi kommer til å følge opp de også, forteller Strøno.