Esben Jonsson
Innlegg: Vi trenger nye styrende krav for store offentligebyggeprosjekter
Det hjelper lite at stortingspresidenten mener de har tilstrekkelige rutiner. Det har de ikke. Det mangler helt essensielle krav før et byggeprosjekt kan godkjennes og starte.
Dr. ing. Esben Jonsson
Spesialrådgiver og spesialist i uavhengig kontroll. Omfattende erfaring fra prosjektering og utførelse. Tidligere forsker på Byggforsk i 15 år. Videreutdannelse i kvalitetssikring.
Det er et alvorlig "hull" i vår offentlige forvaltning som gjøre de enorme kostnadsoverskridelser mulig. Det er sakens kjerne og som ikke er forstått.
Kort om prosjektet og det som ble fatalt
Prosjektet har vokst og blitt mye større og mer komplekst enn man trodde det skulle bli. Man oppdager stadig nye ting og får nye ideer etter hvert som prosjektet utvikler seg. Det betales i alt for stor grad etter regning fordi prosjektet er blitt mye mer enn da det ble sendt ut på anbud. Men kanskje trenger Stortinget det som bygges, og da må det betales - koste det det koster, når det er igangsatt! Det fatale er selvfølgelig at dette ikke ble avklart før byggeprosjektet startet.
Kritikken av prosjektstyringen er blitt en ballong som mange skal blåse opp
Kritikken ”hagler” mot stortingspresident Thommessen og en manglende styring av prosjektet. Mediene og enkeltpersoner kaster seg på og er svært ivrige etter å få ”hengt” mannen. Men skal vi nå først og fremst finne syndebukker? Det er slått stort opp at naboprosjekter utføres til halve prisen i forhold til flate og volum. Men det er som å sammenlikne epler og bananer. Noe har de felles, men mye er forskjellig.
La oss se nærmere på dette og prøve å beholde roen.
Dette er hovedårsaken til byggeskandalen
Det skulle vært laget et nøye grunnlag for byggeprosjektet før det ble besluttet at det skulle bygges.
Grunnlaget for prosjekteringen og for budsjettet er fundamentalt viktig for dette byggeprosjekt. Hadde man hatt et slikt grunnlag, så kunne man presentert et realistisk budsjett. Men det ble ikke gjort av Stortingets administrasjon som er byggherre og prosjektleder. Nødvendigheten av å ha dette grunnlaget er neppe forstått. Derved uteble også den nødvendige uavhengige kontroll av grunnlaget som må gjennomføres.
Dette har jeg nærmere behandlet i et innlegg i Byggeindustrien.
Ingen har forstått hovedårsaken til byggeskandalen
Stortingets adminstrasjon og prosjektledelse har ikke forstått. Og Stortinget har ikke forstått at det er helt nødvendig og avgjørende at mann spørr etter grunnlaget og kontrollen for virkelig å kunne ta stilling til byggeprosjektet. Derved ”seiler” byggeprosjektet ”sin egen sjø” og koster det det koster uten en virkelig styring av noen. Og dette har vi mange eksempler på, selv når andre enn Stortingets administrasjon opptrer som byggherre og/eller prosjektleder. For det hjelper ikke å være profesjonell når man mangler de essensielle krav som er kjernen i styringsverktøyet for store offentlige byggeprosjekter. Så enkelt og så vanskelig er det. Derfor får Stortinget problemer nå. Og det hadde de antagelig også fått med Statsbygg som byggherre og prosjektleder.
Store byggesprekker kan skje i andre statlige byggeprosjekter
Stortingets byggeskandale kan skje også i andre offentlige byggeprosjekter. Som for eksempel det nye Vestre Viken sykehus som snart skal bygges på Brakerøya i Drammen. Her er det uavklarte viktige problemstillinger knyttet til grunnforhold og annet. Dette har jeg nærmere behandlet i et innlegg i Byggeindustrien. Reaksjonen på disse mangler hos byggherren her er typisk nok: "Det ordner seg under marsjen bare vi kommer i gang med byggingen"!
Amatørenes ”inntogsmars” i den offentlige forvaltning
Thommessen og administrasjonen har selvfølgelig ansvar, men Stortinget har også ansvar. Man tror at man kan lede alt, også det man ikke har "filla" greie på! Ja særlig det siste fordi man da ikke behøver å bry seg om detaljer. Det blir jo da lettere å styre! Og det er det paradoksale fordi grunnlaget for å starte store offentlige byggeprosjektet består av viktige faglige deler som alt for lett karakteriseres som detaljer. Men ”detaljene” er byggeprosjektets pilarer før man beslutter å bygge, og som må vurderes og kontrolleres nøye med hensyn til hva og hvordan det skal bygges og hva det skal koste.
Det overfladiske syn på ledelse, som også praktiseres i store offentlige byggeprosjekter, resulterer i at man faller for eget grep fordi styringsverktøyets ”kjerne” er for dårlig. Og det koster. Mange, ja svært mange milliarder har rent ut av statskassen og kan fortsette å gjøre det!
Vi må se fremover og skaffe oss det rette styringsverktøy for å unngå byggesmeller
Spørsmålet om man har tillit til Thommessen som stortingspresident løser ikke det egentlige problem og kan avspore fra det som primært må løses. I hvilken grad noen i Stortingets administrasjon eller i vår nasjonalforsamling har sviktet er vel også sekundært. Kanskje er det et felles ansvar.
Men nå gjelder det å se fremover og etablere regler og krav for fremtiden som sikrer at vi ikke får flere skandaløse kostnadsoverskridelser i store offentlige byggeprosjekter. I mellomtiden skal vi ikke ”rette baker for smed”! Det er fullt mulig å få dette til, men man må være klar over at det som skal til er å tette alvorlige "hull" i vår offentlige forvaltning. Det er en krevende oppgave. Og før dette er etablert, så vil det være vanskelig å ansvarliggjøre politikere som mangler det rette verktøy.
Det er enorme summer som kan spares
Klarer vi å etablere det verktøyet jeg her snakker om, så kan vi i store offentlige byggeprosjekter unngå kostnadsoverskridelser som vil få Stortingets byggesprekk til å virke som en ”pølse i slaktetiden”!
For det er enorme statlige og kommunale byggeoppgaver som ligger foran oss i Norge. Og vi har penger. Men oljepengene og skattepengene er deler av vårt fellesskap som må forvaltes med forstand. Vi er ikke så rike at vi ikke behøver det.