Administrerende direktør i Gyproc Norge, Vidar Eikeset (til venstre) og markedsdirektør for Gyproc i Norden, Klaus Topp, viser hvordan en vindtettingskomposittplate passer inn i en vegg.
Jonathan Cherry i British Gypsum.
Duralite Activfix.
Markedsjef i Gyproc, Klaus Topp.
Direktør for gipsaktiviteten i Saint-Gobain, Claude-Alain Tardy.
Visepresident for Saint-Gobains byggevareavdeling, Claude Imauven.
Roger Hannah i British Gypsum viser hvordan magnetisk gips kan brukes.
Patric Atkinson i Saint-Gobain.
John Nelson i Saint-Gobain.
Niels Galsgaard tester akustikk med og uten perforerte himlingsplater.
Claude Imauven (fra venstre) tar bilde med nominerte Jærmester, representert av Rolf Skrettingland og Odd Rune Røyland.

Gipsens beste i Berlin (Bildekarusell)

Saint-Gobains beste globale gipsprosjekter konkurrerte denne helgen om 14 trofeer i Berlin. Samtidig ble noen av de mest spennende og innovative gipsproduktene trukket frem.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Gipsvegger med magnetiske egenskaper, overraskende styrke, lydisolering, samt gode akustiske egenskaper, fukt- og muggmotstand var noen av stjerneproduktene som ble vist frem under Saint-Gobain Gypsum International Trophy denne helgen i Berlin.

Dette er niende gang den globale byggevaregiganten arrangerer premieutdelingen, og det er så langt den største av alle. 87 prosjekter i 33 land har blitt nominert i seks forskjellige kategorier. Til sammen 14 vinnere skal kåres.

– Men alle disse prosjektene er allerede vinnere, påpeker visepresident i Saint-Gobains byggevareavdeling, franske Claude Imauven.

Imauven understreker at byggevarebransjen, i likhet med de fleste byggrelaterte næringer i Europa, er i en restitueringsperiode etter tunge økonomiske år på kontinentet. Men blikket synes å være rettet strakt mot fremtiden.

Nye marked, nye produkter

Imauven kan fortelle at gips i dag utgjør omtrent 50-60 prosent av materialene som brukes til tak og vegger i den moderne verden. I såkalte «emerging markets», hva man tidligere kalte U-land, er denne andelen betraktelig mindre, og kjøpe- og handlekraften er stadig større.

– Her er vi interesserte i å ta en større andel, sier Imauven.

På produktfronten er fremtidsvisjonene enda nærmere. Noen av de sprekeste gipsproduktene i Saint-Gobains repertoar var fredag til utstilling og demonstrasjon på Hilton Hotel i Berlin.

– Jeg håper dere ble like dratt mot den magnetiske gipsen som jeg ble, spøker franskmannen.

Thistle Magnetic Plaster fra British Gypsum var en av de aller ferskeste nyhetene som ble vist frem under trofédagen i Berlin.

– Selve gipsen er ikke magnetisk, men den trekker til seg magneter på samme måte som en kjøleskapsdør, sier Roger Hannah i British Gypsum til Byggeindustrien.

Gipsen kommer i pulver, som helt vanlig gipskledning, og bortsett fra litt mer vekt, har den de samme egenskapene som vanlig gips. Det som gjør denne blandingen spesiell, er at den er tilført jernrike mineraler, noe som gjør bildeopphenging og annen dekorasjon både enklere og mer fleksibel.

– Vi ser ikke for oss at dette blir et stort marked, og i første omgang ser vi kun for oss produksjon i Storbritannia, men nå får vi sjekket interessen litt her i Berlin, smiler Hannah.

Bærekraftig fokus

Et produkt som også fikk mye oppmerksomhet, er norskproduserte Glasroc. Komposittplatene produseres i Gyprocs fabrikk i Fredrikstad, og ingen andre steder i Europa.

– Vi tror dette er fremtiden. Vindtettingskomposittplatene i Glasroc-serien regnes å ha 25 års levetid av SINTEF Byggforsk, og kan stå i 12 måneder uten klimaskjerm under bygging. Dette er kunsten å bygge tette bygg, sier administrerende direktør i Gyproc Norge, Vidar Eikeset til Byggeindustrien.

Gips som bærekraftig byggemateriale, både med tanke på produksjon, transport og egenskaper, var også et viktig og tilbakevendende poeng i Saint-Gobains gipsmarkering i Berlin.

Et produkt som tok ordet bærekraftig litt mer bokstavelig, var den nye gipsveggen Duraline Activfix.

– I denne veggen kan en vanlig treskrue på 4,5 millimeter bære 25 kilo, uten at den forankres i noe annet. Veggen er 15 millimeter bred, så den går også godt sammen med vanlige gipsvegger, forteller Jonathan Cherry i British Gypsum.

Selv om Activfix-veggen nå produseres i Storbritannia, forteller Cherry at den også skal tas ut i Europa og inn i repertoaret til Saint-Gobains andre gipsprodsenter.

Vinnerne av Saint-Gobain Gypsum International Trophy annonseres i en sak på bygg.no denne helgen. I konkurransen er også det norske prosjektet Sandvedparken Terasse og tømrer Jærmester nominert i boligkategorien.

Powered by Labrador CMS