Gigantutbyggingen på Gardermoen skrider frem
Nordmenn er glade i å fly, noe som gjør at kapasiteten på landets hovedflyplass tidvis har vært helt sprengt. Derfor vedtok man for en del år siden at kapasiteten måtte utvides, og nå er man kommet langt på vei i det som karakteriseres som landets største byggeprosjekt.
Denne artikkelen er over fem år gammel
Hele utbyggingen har en prislapp på svimlende 13,5 milliarder kroner. Utbyggingen, som skal sørge for en kraftig økning i passasjerkapasiteten, skjer i regi av Avinor, som eier Oslo Lufthavn.
Man er nå kommet to tredjedeler på vei i gigantutbyggingen. Planen er at flyplassen skal åpne i 2017, og så langt skal man ligge bra i rute for å kunne nå en slik frist.
Storbygningen skal gjøre det mulig å kunne doble dagens passajerntall. Med den nye terminalen på plass skal man kunne håndtere hele 28 millioner passasjerer i året. Totalt er man nå i ferd med å bygge ut 117.000 kvadratmeter på Gardermoen. Store deler av disse kvadratmeterne skal man bruke i den nye den nye piren. Denne er 300 meter lang og får et areal på 63.000 kvadratmeter. Arbeidet med denne ble påbegynt i 2013, og man begynner nå virkelig å få et godt inntrykk av hvordan denne vil bli seende ut.
Det er ingen tvil om at det er en imponerende utbygging som nå finner sted ved landets hovedflyplass. De mange som benytter seg av flyplassen kan se en hektisk byggeplass. Det er helt klart en utfordring for både byggherre og entreprenører å gjennomføre en såpass omfattende utbygging på en flyplass i full drift. Man skulle tro ulempene ble store for de reisende, men så langt synes dette å ha gått uten de store problemene. Det er dermed lagt ned en solid innsats blant alle de involverte parter. Man kan ikke annet enn å bli imponert når man får se byggeplassen i fugleperspektiv om man sitter i et fly som tar av eller lander fra en av de to rullebanene.
Etter planen skal landets utvidede hovedflyplass åpne 27. april 2017.