Gausdal Landhandleri utbetaler bonus til alle ansatte
Gausdal Landhandleri er kjent som en nøktern bedrift uten dyre vaner. Men en internkampanje med mål om at bedriften skulle strekke seg mot en omsetning på over 100 millioner kroner to måneder på rad, utløser nå en bonusutbetaling til alle ansatte.
Kampanjen 2x100 ble lansert for de ansatte 1. september. Målet var at Gausdal Landhandleri skulle nå en omsetning på over 100 millioner kroner både i september og oktober, eller en samlet omsetning på over 200 millioner kroner for de to månedene sett under ett. Det målet har bedriften nådd.
─ Det er hyggelig å kunne sette i gang en aktivitet som gir gode resulter. Gausdal Landhandleri er kjent som en nøktern bedrift og vi kjemper i en bransje med knalltøffe marginer, derfor er det hyggelig at alle de ansatte får en million kroner på deling etter samlet å ha nådd målet, sier salgsdirektør Lars Kristiansen til Byggindustrien.
Hver ansatt får 4.000 kroner utbetalt i bonus.
- Presenterer topptallene i bransjen
Markeds- og innkjøpssjef Ronny Bakken opplyser at Gausdal Landhandleri så at bedriften lå veldig godt an etter juli måned. Likevel mente han det burde være mulig for byggevareforhandleren å strekke seg enda litt lenger.
─ Vi lå langt under prognosen før 2x100 kampanjen ble lansert og mange av de ansatte mente at det var noe vi ikke hadde mulighet til å oppnå, men engasjementet og responsen fra de ansatte har vært formidabel. Selgerne har fulgt opp alle tilbud og de ansatte har virkelig blødd for drakta og kjempet mot et felles mål, der bonusutbetalingen i seg selv ikke betyr alt. Vi er en privat bedrift som må levere gode resultater og dette viser hva hele organisasjonen kan oppnå på sitt beste. Det er ingen tvil om at det er Gausdal Landhandleri som kan presentere topptallene i bransjen, sier han.
Mens byggevarehandelen samlet hadde en vekst på 7 prosent i september, sammenliknet med samme måned i 2012, hadde Gausdal Landhandleri en vekst på 23 prosent. I oktober hadde bedriften en vekst på 17 prosent.
Tett sekundering
Bakken innrømmer at sekunderingen underveis i kampanjen har vært heftig.
─ Også sjåførene våre har vært flittig innom administrasjonen for å følge med hvordan vi har ligget an, humrer han.
I en heftig innspurt ble det til og med behov for svelesteking i kantina for å fylle energilagrene.
─ Det har vært en iherdig innsats av hele organisasjonen for å følge opp kundene våre. Det var mange som fløy fort før vi startet kampanjen og vi har klart dette uten noen ekstra oppbemanning. Selv om vi har hatt flere nyetableringer i det siste, opplever vi vekst i alle områder, sier Kristiansen.