Gausdal Landhandleri jubler for milliarden. Nå skal kundene med på et nødvendig digitaliseringsløft. F.v. proff- og innkjøpssjef Ronny Bakken, markedssjef Unn-Elisabeth Tofthagen og administrerende direktør Audun Løhre. Foto: Jørn Hindklev
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Gausdal Landhandleri har passert milliarden - varsler en tøffere hverdag for byggevarehandelen

Gausdal Landhandleri nådde målsetningen om å bikke en milliard kroner i omsetning i 2015. Likevel blir det ingen lett reise de neste årene for byggevarehandelen, spår administrerende direktør Audun Løhre.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel

- Byggevarehandlene må belage seg på en tøffere hverdag i framtiden. Bransjen er nødt til å bli mer effektiv og digitalisering er en viktig faktor for at vi kan drive enda mer kostnadseffektivt. Vi må få med kundene på denne reisen gjennom å bygge fagkompetanse også innen digitalisering, sier Løhre.

Derfor er framtidens for byggevarebransjen et hovedtema på fagmessen Gausdal Landhandleri arrangerer på Lillehammer 28. og 29 januar. Messen er større enn noen gang og Gausdal Landhandleri har i år invitert 170 proffkunder og 24 leverandører til fagmesse (se bildekarusell). I tillegg deltar 40-50 ansatte fra byggevarekjedene for å øke egen kompetanse.

- Kostnadene må ned

- Det viktigste budskapet fra oss er at kostnadene må ned. For Gausdal Landhandleri er det helt avgjørende at vi i framtiden evner å få industrialisert handelen i sluttleddet. Uansett hvilket medium byggevarene blir solgt gjennom, vil en høyere grad av digitalisering av handelen bety færre feilkilder og kostnadsdrivere. Kunden må innstille seg på en digital framtid, men det kan også bety rimeligere byggevare ved at riktige byggevarer kommer til rett tid, sier proffsjef i Gausdal Landhandleri, Ronny Bakken.

Administrerende direktør Løhre framhever at byggevarebransjen ikke vil bli skjermet for en framtiden med digitalisering og delingsøkonomi.

- Vi er i startgropa, men må følge med i utviklingen som må skje i et samspill mellom byggevarehandelen, leverandører og ikke minst kundene, slik at vi får utnyttet teknologien. Vår rolle i dette bildet er å skape verdier og bidra til en god logistikk, sier han.

Skal få kundene med på digitalisering

Gausdal Landhandleri kan tilby et system med FDV-dokumentasjon for de leverte byggevarene.

­ Er kundene virkelig klare for dette?

- Nei, langt ifra alle er det, men vi skal være med og hjelpe dem på veien. En av årsakene til at vi nå ser en konsolidering blant en del kunder er at det begynner å bli utfordrende å følge opp stadig strengere regler og krav, sier han.

Bakken tror kunder som i dag handler fra flere byggevarekjeder trolig må ta noen valg i framtiden.

̶ For Gausdal Landhandler i er det avgjørende at vi knytter et tett samarbeid med kunden i sluttenden. Kunden må sannsynligvis ta noen valg i framtiden hvis vi skal kunne bidra til å utvikle og gi gode råd, poengterer han.

God medvind, men mørke skyer i horisonten

Gausdal Landhandleri budsjetterer med videre vekst også i 2016. I februar åpner byggevarekjeden et ny byggevareutsalg i Jevnaker i Oppland.

̶ Vi er trofast mot strategien om etablering av et nytt byggevareutsalg i året. Inngangsfarten i 2016 ser bra ut, men det er potensielt mørke skyer på himmelen. Jeg tror avdampningen i økonomien på grunn av lavere oljeinvesteringer også vil velte inn over Østlandet og Innlandet, men at dette vil ta noe tid. Det er en risiko for at det kan bremse litt opp i løpet av året, selv om vårt kjerneområde ruller og går med god aktivitet per i dag, sier Løhre.

Hyttemarkedet er svært viktig for Gausdal Landhandleri. Løhre tror ikke dette markedet bråstopper.

̶ Det er langt ifra Texas i hele hyttemarkedet, men vi har svært lave renter og god kjøpekraft i befolkningen. Folk vil fortsatt kjøpe hytter, sier han.

Powered by Labrador CMS