Bård Hoksrud og resten av Frp krever at byggingen av dobbeltspor på Dovrebanen går som planlagt.
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
Frp med jernbanekrav i forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett
I revidert nasjonalbudsjett foreslo regjeringen å sette byggingen av dobbeltsporet på Dovrebanen på vent. Nå krever Frp at byggingen får fortsette.
Denne artikkelen er over fire år gammel.
– Det trengs 180 millioner kroner for å unngå utsettelse av byggingen. Dette vil vi jobbe hardt for å få på plass. Det er helt uvirkelig at et prosjekt som er startet og som «går på skinner» og hvor det ikke er overskridelser, blir stoppet, sier Tor André Johnsen som sitter i transportkomiteen på Stortinget for Frp.
Torsdag denne uken startet forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett mellom Frp og regjeringspartiene.
I revidert nasjonalbudsjett foreslo regjeringen å sette byggingen av dobbeltsporet på Dovrebanen på strekningen Kleverud-Sørlie-Åkersvika i Stange kommune sør for Hamar, som vil bli en del av Intercity-triangelet, på vent. Grunnen er kostnadsoverskridelser på Follobanen, Østfoldbanen og Vestfoldbanen.
Opprinnelig var det bevilget 180 millioner kroner til å starte bygging i år, mens behovet i 2021 var utregnet til å være om lag 510 millioner kroner.
Frps samferdselspolitiske talsperson, Bård Hoksrud, sier at det er viktig at dobbeltsporutbyggingen starter opp igjen i 2020.
– Ellers rekker vi ikke tidsplanene i Nasjonal transportplan om å være ferdig til Åkersvika i 2026. Dette er ikke viktig bare for Hamar, men for hele landet. Det er viktig at vi får ned reisetiden Oslo-Trondheim på Dovrebanen ned mot 5 timer. Det oppnår vi ikke om vi ikke får fullført Intercity-utbyggingen, sier han.